Analytiker: Volkswagen er større risiko end græsk krise
Bekymring for, at Volkswagen-fup og et dalende bilsalg vil ramme hele den tyske økonomi.


Skandalen om Volkswagen-fabrikkernes svindel med dieselbilers forurening i USA har givet rystelser langt ind i det tyske erhvervsliv. Og en analytiker advarer om, at det kan udvikle sig til en stor trussel mod den tyske økonomi.

VW er den største af Tysklands bilfabrikker og en af landets største arbejdspladser. Der er over 270.000 ansatte alene i Tysland, og når underleverandører tælles med, så er tallet endnu større.

Onsdag faldt bifabrikkens øverste leder, Martin Winterkorn, som det første offer. Han trækker sig tilbage.

Økonomer er nu i gang med at regne på, hvad VW-skandalen vil komme til at koste.

- Lige med én gang er Volkswagen blevet en større risiko for den tyske økonomi end den græske gældskrise, mener cheføkonom Carsten Brzeski fra banken ING.

Han tror, at hvis det amerikanske marked flopper i de kommende måneder for VW, så vil det ikke kun ramme bilfabrikken, men hele den tyske økonomi.

Volkswagen solgte sidste år næsten 600.000 biler i USA eller cirka seks procent af VW-fabrikkernes totale salg på 9,5 millioner biler.

Det amerikanske miljøagentur EPA har truet med at idømme VW en bøde på op mod 120 milliarder kroner for at fuppe med udledning af miljøfarlige gasser.

EPA siger, at VW har udstyret nogle af sine dieselbiler med en software, som gør, at de opfører sig miljømæssigt eksemplarisk, når de bliver kaldt til syn. Men lige så snart de kører ud på vejene, forurener bilerne langt ud over det tilladte niveau.

Det ligner bevidst svindel, og det er ikke blevet dementeret af bilfabrikken.

Bekymringen i Tyskland går også på, om VW's problemer vil få følgevirkninger for andre store bilfabrikker som Daimler og BMW. Men der er ingen mistanke om, at disse koncerner skal have gjort noget ulovligt.

- Det er en stærkt innovativ og succesfuld industri for Tyskland med masser af arbejdspladser, lyder det fra det tyske økonomiministeriums talskvinde.

Men at bilindustrien er så betydningsfuld, fortæller samtidig, at den tyske økonomi kan være sårbar, hvis det går galt i branchen.

- Hvis salget af biler skulle dale, så kan det også ramme leverandører og med dem hele økonomien, vurderer industrieksperten Martin Gornig fra tænketanken DIW.

Men andre eksperter mener, at det ikke skal overdrives.

- Der vil ikke komme en recession bare på grund af en enkelt virksomhed, lyder vurderingen fra økonomen Jörg Kramer fra Commerzbank.

/ritzau/Reuters

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.