Analytiker: Norwegian-strejke giver kæmpe ridser i lakken
Det rammer Norwegians omdømme, når fly aflyses på grund af strejke, siger luftfartsanalytiker.


Både økonomisk og i forhold til omdømme kommer pilotstrejken i det norske lavprisselskab Norwegian til at få konsekvenser.

Det vurderer luftfartsanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank i forbindelse med, at strejken onsdag optrappes, så omkring 700 piloter er omfattet af arbejdsnedlæggelsen.

- Det giver kæmpe ridser i lakken i forhold til kort- og mellemdistanceflyvninger i Norden. Men man skal også huske, at når strejken er overstået, så er det primært Norwegian og SAS, der lige har været i en lignende situation, der varetager flyvninger i det her område, siger Jacob Pedersen.

Han henviser til, at SAS' kabinepersonale nedlagde arbejdet hen over weekenden, hvilket også kostede en del aflyste fly.

Ifølge analytikeren koster piloternes strejke Norwegian "et sted mellem 25 og 60-70 millioner kroner" om dagen.

- Men det er svært at gøre op, også fordi Norwegian ikke har oplevet strejker på denne måde før, siger Jacob Pedersen.

Han mener, at der er stor forskel på årsagerne til strejkerne i henholdsvis Norwegian og SAS.

- SAS har været sygt i mange år. Norwegian har tjent penge i mange år, og først i 2014 med selskabets ekspansion på langdistance og mange baser uden for Norden har man tilført en kompleksitet, som man ikke har kunnet håndtere, og som man nu prøver at kurere, siger Jacob Pedersen.

- Jeg tror ikke, strejken er livstruende for Norwegian, understreger han.

Skulle strejken blive langvarig og dyr for selskabet, vil Norwegian have mulighed for at sælge nogle af sine fly og lease dem, påpeger analytikeren, som har svært ved at se Norwegian-topchef Bjørn Kjos give sig meget i forhandlinger med personalet.

- Han oplever det, som om medarbejderne vil have hånden på styrepinden i selskabet, og det kan godt bringe nogle følelser i kog, konstaterer Jacob Pedersen.

Stridens kerne er, hvor i Norwegian-koncernen piloterne skal være ansat. I dag er piloterne ansat i forskellige datterselskaber, men kravet fra piloterne er at blive ansat i moderselskabet.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.