Analytiker: For få tykke i Europa til Novos fedmemiddel
Novo Nordisks fedmemiddel Saxenda får det svært på det europæiske marked. Der er for få fede, siger analytiker
Novo Nordisk skal ikke håbe på stor europæisk succes med deres fedmemiddel Saxenda, vurderer aktieanalytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen.
Novo Nordisk skal ikke håbe på stor europæisk succes med deres fedmemiddel Saxenda, vurderer aktieanalytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen. Foto: Per Fledelius/free


Torsdag aften oplyser Novo Nordisk, at de har fået en positiv tilbagemelding fra Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA) på fedmemidlet Saxenda, efter midlet i december fik tilladelse til at blive solgt i USA.

Selvom den positive tilbagemelding er en god nyhed for Novo Nordisk, får midlet det svært på det europæiske marked, vurderer aktieanalytiker ved Sydbank Søren Løntoft Hansen.

- Det vil undre mig, hvis vi ser en stor kursreaktion på det her i morgen. Selvfølgelig er det en god nyhed, men det europæiske marked for fedmemidler er for begrænset for Novo Nordisk til at starte med, siger han til Ritzau.

Det betyder dog ikke, at europæerne ikke gør deres for at gøre midlet brugbart:

- I USA er to ud af tre overvægtige. Og en tredjedel er det man kalder kraftigt overvægtige. Vi har set en tendens til, at det i Europa går i den retning, siger Søren Løntoft Hansen.

- Så jeg vil ikke udelukke, at når vi kigger nogle år ud i fremtiden, at fedme er et større problem for Europa, end det er nu.

Det er dog ikke kun manglen på kunder i butikken, der gøre livet på det europæiske marked hårdt for Saxenda.

- Prisen for Saxenda vil formentlig være langt højere end andre fedmemidler tilgængelig i Europa. Det betyder, at med det fokus, der er på sundhedsbudgetterne, der er i Europa i øjeblikket, at der er et pres på priserne, siger Søren Løntoft Hansen.

Saxenda får ifølge aktieanalytikeren svært ved at opnå tilskud i Europa.

- Derfor tror jeg, at Novo Nordisk skal hænge deres hat på det amerikanske marked, siger han.

Men hvis tendensen til, at europæerne bliver federe, kan det ændre sig.

- Så kan et fedmemiddel, som Saxenda, blive mere attraktive og så vil man nemmere kunne opnå en markedsadgang eller tilskudsberettigelse, forklarer Søren Lønftoft Hansen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.