Analysechef bag beregninger: Dele af Togfonden er ikke økonomisk bæredygtigt
Togfonden bør ikke betales med Nordsøolie, som svinger i pris, siger Cepos' analysechef, Otto Brøns-Petersen.
Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, vil udskyde togfonden, som mangler et miliardbeløb, fordi olieprisen er styrtdykket.
Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, vil udskyde togfonden, som mangler et miliardbeløb, fordi olieprisen er styrtdykket. Foto: Katinka Hustad/Polfoto


Det duer ikke, at Togfonden finansieres med skat på Nordsøolien, som er presset af fald i olieprisen. Derfor bør politikerne genoverveje projektets dele så som Vejlefjordbroen samt at skaffe penge på finansloven.

Det siger Otto Brøns-Petersen, som er analysechef i den borgerligt-liberale tænketank, Cepos.

I S-R-SF-regeringen stod han for beregningerne bag Togfonden, som skaffede 28,5 milliarder kroner fra Nordsøen. Men nu mangler Togfonden 15,5 milliarder kroner, viser nye beregninger fra finansministeriet.

- Problemet er olieprisen. Der er væsentligt lavere priser end forudsat, da Nordsøskatten blev indført. Rapporten, som lå til grund for ændring af beskatningen, fremhævede, at indtægterne er meget usikre og afhængige af olieprisen, siger Otto Brøns-Petersen.

Aftalen gik ud fra, at en tønde olie i 2015 koster 121 dollar, men olieprisen er siden styrtdykket.

I marts sænkede Finansministeriet skøn over olieprisen. Siden regeringen kom til i juni 2015, er prisen faldet fra cirka 60 dollar til godt 35-40 dollar per tønde.

Projekterne, som Togfonden skal finansiere, inkluderer blandt andet en togbro over Vejle Fjord, elektrificering af de fleste togstrækninger, samt en såkaldt timemodel, hvor visionen er, at man skal kunne køre med tog fra København til Odense på én time og videre til Aarhus på yderligere én.

Vejen frem er ikke at lægge en afgift på Vejlefjordbroen, ligesom bilisterne betaler over Storebælt og Øresund, mener Otto Brøns-Petersen.

- En ny Vejlefjordbro laves primært for togene, hvor man betaler togbilletter. Man skulle gå hele projektet igennem og optimere det samfundsøkonomisk. Dele af projektet er ikke økonomisk bæredygtigt. Det kan sagtens være Vejlefjordbroen som skal genovervejes, siger Cepos' analysechef.

Han mener, at idéen om timemodellen betyder, at man samfundsøkonomisk vil komme til at betale en overpris for at spare få minutters rejsetid.

- Man presser projektet så hårdt for at kunne nå frem på to timer. De sidste minutter af togturen bliver meget dyre. Man bør revurdere, om det er hensigtsmæssigt, siger Otto Brøns-Petersen.

- Som Produktivitetskommissionen har sagt, bør man vælge offentlige investeringer efter, hvad der er hensigtsmæssigt.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.