Analyse: Her bør ny jysk lufthavn placeres
Skal Aarhus have en lufthavn, der kan konkurrere med Billund og Aalborg, så skal den ligge i Skanderborg.
Den eksisterende Aarhus Lufthavn i Tirstrup på Djursland skranter og halter langt bagefter konkurrenterne i Billund og Aalborg. Arkivfoto.
Den eksisterende Aarhus Lufthavn i Tirstrup på Djursland skranter og halter langt bagefter konkurrenterne i Billund og Aalborg. Arkivfoto. Foto: Colourbox/free


Skal Aarhusområdet efter årtiers diskussioner have en ny lufthavn, så skal den ligge i Skanderborg Kommune. Det er konklusionen i en omfattende analyse fra rådgivningsfirmaet Grontmij på bestilling af byrådet i Aarhus.

Den eksisterende Aarhus Lufthavn i Tirstrup på Djursland skranter og halter langt bagefter konkurrenterne i Billund og Aalborg.

Gronmij har derfor fået til opgave at analysere fire mulige placeringer af en ny og mere centralt placeret østjysk lufthavn: Thomasminde ved Trige, en citylufthavn på Aarhus Havn eller Flensted eller Nr. Vissing ved Låsby.

De to sidstnævnte placeringer ligger begge i Skanderborg Kommune og kræver dermed opbakning fra byrådet der.

Ifølge analysen, som blev præsenteret for begge byråd og pressen mandag, er Flensted i Skanderborg den bedste placering på alle områder, både når det gælder miljøproblemer, støj og anlægsøkonomi.

Næstbedste mulighed er ifølge analysen Thomasminde ved Trige. Men her vil anlægsomkostningerne blive op mod en milliard kroner oven i de to milliarder kroner, som en ny lufthavn i Flensted vil koste.

Merudgiften skyldes særlige terrænforhold i Thomasminde.

Men selv med den mest gunstige placering vil det stadig være på den meget lange bane, at en ny Aarhus-lufthavn i volumen eventuelt kan komme til at indhente Aalborg Lufthavn for slet ikke at tale om Billund.

Ifølge analysen vil en ny lufthavn, der tidligst kan åbne i 2025, på det tidspunkt kunne generere 500.000 passagerer årligt.

Det er ganske vist mere end de omkring 400.000 passagerer, som den skrantende lufthavn i Tirstrup i år risikerer at ende på. Men også langt fra de langt over en million passagerer, som Aalborg allerede nu er oppe på.

Ifølge analysen vil der dog i løbet af de næste tre år kunne skabes et passagergrundlag på mellem 850.000 og en million kunder og en efterfølgende årlig vækst på to procent om året.

Aarhus Kommune ventes inden sommerferien at komme med en principbeslutning om, hvad byrådet vil.

Hvornår Skanderborg tager stilling, er endnu uklart.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.