Amerikanske Uber-chauffører kæmper for bedre arbejdsvilkår
Omkring 1000 Uber-chauffører har organiseret sig i USA's største by for at få bedre løn og arbejdsvilkår.
Omkring 1000 af New Yorks 50.000 Uber-chauffører har organiseret sig under navnet Alles.
Omkring 1000 af New Yorks 50.000 Uber-chauffører har organiseret sig under navnet Alles. Foto: Eduardo Munoz/Reuters/Scanpix


I et forsøg på at få bedre løn og arbejdsforhold har omkring 1000 af New Yorks 50.000 Uber-chauffører organiseret sig under navnet Alles, skriver nyhedsbureauet AFP.

Juridisk set nægter Uber at anerkende sine chauffører som ansatte. Firmaet siger i stedet, at Uber-chauffører skal betegnes som selvstændige. Det betyder, at det er svært for chaufførerne at danne en fagforening.

Alles kan derfor heller ikke kræve bedre arbejdsforhold for sine ansatte, men håbet er, at gruppen kan fremstå som en stærk forhandler, og dermed blandt andet kan sikre chaufførerne en højere løn.

- Vi vil mindst have minimumløn. I dag får jeg måske fem eller seks dollar, hvis jeg kører en person fra et sted til et andet. Så kan man altså ikke leve i New York City, siger Armughan Asar, en af gruppens frontmænd, til nyhedsbureauet AFP.

Chaufførernes organisering kommer, efter at Uber i januar besluttede at sænke prisen for en tur med 15 procent i New York.

I april måtte Uber også indgå forlig med en række chauffører i delstaterne Massachusetts og Californien. Det skete for at undgå, at chaufførerne vandt en sag om, hvorvidt de skulle have rettigheder, som om de var ansatte hos Uber.

- Vi er her i dag for at gøre opmærksom på, at Uber-chauffører arbejder et opslidende antal timer for at tjene en løn, man ikke kan leve i for i New York City, siger en anden af organisationens frontmænd Kevin Lynch til AFP.

Det går generelt godt for Uber, der startede i San Francisco i 2011. Men traditionelle taxaselskaber og vognmænd verden over har beklaget sig over, at Uber gør indtog på deres marked.

Antallet af danske Uber-chauffører vurderes at være omkring 1500.

Det er stadig uafklaret, om Ubers tjeneste står på den rette side af loven i Danmark. En retssag i Københavns Byret skal klarlægge, om chaufførerne kan straffes for at køre piratkørsel.

Når den sag er afsluttet i juni, kan en større sag mod selskabet eventuelt begynde, har justitsminister Søren Pind (V) tidligere slået fast.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.