Amerikansk VW-chef indrømmer kendskab til skandale
Længe før forureningsskandalen nåede offentlighedens søgelys, kendte amerikansk VW-chef til problemet.
Volkswagen har erkendt, at op mod 11 millioner dieselkøretøjer på verdensplan er blevet udstyret med et computerprogram, som slører bilernes reelle forureningsniveau under test.
Volkswagen har erkendt, at op mod 11 millioner dieselkøretøjer på verdensplan er blevet udstyret med et computerprogram, som slører bilernes reelle forureningsniveau under test. Foto: Arkivfoto/Colourbox


Den amerikanske chef for Volkswagen kendte til den tyske bilgigants miljøfusk, halvandet år før det nåede offentlighedens søgelys.

Torsdag vil de tyske bilfabrikkers chef i USA, Michael Horn, derfor undskylde over for Kongressen for den "dybt bekymrende" forureningsskandale, som han har haft et vist kendskab til siden foråret 2014.

I et vidneudsagn, som er blevet frigivet forud for hans høring i energiudvalget, erkender han, at han blev gjort opmærksom på "en mulig mangel på overholdelse af emissioner", da forskere ved West Virginia Universitet fandt tal for forureningen.

Sagen er først kommet til offentlighedens kendskab for nylig, da miljømyndighederne i USA afslørede, at en andel af Volkswagens dieselbiler forurenede 40 gange mere end tilladt.

Volkswagen har erkendt, at op mod 11 millioner dieselkøretøjer på verdensplan er blevet udstyret med et computerprogram, som slører bilernes reelle forureningsniveau under test.

Miljømyndighederne i USA har varslet en bøde på op mod 120 milliarder kroner, hvilket er mere end Volkswagens samlede driftsoverskud fra sidste år.

Horn siger videre, ifølge vidneudsagnet, at hans stab i 2014 fortalte ham, at amerikanske myndigheder var i stand til at finde "manipulationsanordninger" i bilerne. Anordninger, som kan indstilles til at udlede færre emissioner under test.

Det betød, at dieselbilerne var udstyret med en software, som i test får det til at se ud, som om bilerne ikke forurener så meget, som de i virkeligheden gør.

Horn blev senere på året informeret om, at teknikere havde en plan for at bringe køretøjerne i overensstemmelse med reglerne, og at de samarbejdede med myndighederne om processen.

Først i september i år erkendte Volkswagen over for myndighederne, at skjult software installeret i bestemte dieselbiler "kunne registrere, hvorvidt et køretøj blev brugt under test i et laboratorium eller på landevejen", hvor det udleder mere forurening.

Michael Horn skal stå skoleret for energiudvalget klokken 16 dansk tid.

/ritzau/AFP

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.