Alder afgør om vi søger musik eller nyheder på nettet
Ny rapport viser, at 35-54-årige læser flest aviser på nettet, mens de 12-18-årige streamer mest musik.
Ny rapport fra Kulturstyrelsen om danskernes medieforbrug viser, at alder er den faktor, der har størst betydning for brugeradfærd på internettet. De unge har generelt set et større medieforbrug på nettet end de ældre.
Ny rapport fra Kulturstyrelsen om danskernes medieforbrug viser, at alder er den faktor, der har størst betydning for brugeradfærd på internettet. De unge har generelt set et større medieforbrug på nettet end de ældre. Foto: MIKKEL KHAN TARIQ/POLFOTO


Hvis du er mellem 12 og 18 år, bruger du formentlig nettet til ofte at klikke dig ind på musiktjenester som Spotify eller YouTube. Hvis du derimod er mellem 35 og 54 år, så bruger du formentlig mest nettet til at læse aviser eller blade.

I hvert fald fremgår det af Kulturstyrelsens nye rapport "Mediebrug på internettet - Streaming, indhold og adgang", at alder afgør, hvad vi bruger internettet til.

Rapporten fokuserer på danskernes brug af streaming, typer af indhold, de bruger på internettet og adfærd i forhold til betalingsmure. Det er data, som er indsamlet fra TNS Gallup og Danmarks Statistik.

Hele 44 procent af de 12-18-årige streamer dagligt musik via eksempelvis Spotify, WiMP og YouTube, mens det er én procent af de 71-årige og opefter.

Derimod er det kun ti procent af den yngste gruppe, der dagligt læser aviser og blade på nettet, mens det er 21 procent af de 35-54-årige og blot seks procent i aldersgruppen 71+.

Dog er det især de 19-34-årige, der er de største forbrugere af nyheder, aktualitets- og kulturprogrammer inden for tv og radio.

Det er særligt de unge, der bruger internettet dagligt eller næsten dagligt. Hele 98 procent af de 25-34-årige bruger nettet dagligt, mens det kun er 67 procent af de 75-89-årige.

Men næsten alle danskere har adgang til nettet. 97,4 procent af befolkningen i alderen 12 år og derover har adgang til internettet enten hjemme, på arbejde, i skole/uddannelsesinstitution eller andet sted.

Og så er det især den bærbare pc, vi bruger, når vi skal på nettet. Af de 16-89-årige er det 93 procent, der bruger den bærbare computer, mens 76 procent bruger mobiltelefonen.

Der er dog også seks procent, der aldrig har brugt nettet.

Undersøgelsen viser desuden, at vi ikke er uvillige til at betale for medieindholdet. Dog er det mest film og serier, vi gerne betaler for. 49,3 procent betaler for et abonnement, mens 10,4 procent svarer, at de har gratis adgang.

Til sammenligning er det kun 14,4 procent, der betaler for at læse aviser eller blade online, mens 53,2 procent svarer, at de har gratis adgang./ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.