En medarbejder ved alarmcentralen i Aarhus optrådte kritisabelt, da han natten til 26. september modtog et opkald fra en borger om den altødelæggende brand på Svinkløv Badehotel.
Det mener Den Uafhængige Politiklagemyndighed (DUP), der af egen drift besluttede at iværksætte en undersøgelse af sagen.
På en lydoptagelse af opkaldet fremgår det, hvordan alarmoperatøren gentagne gange afkrævede borgeren en præcis adresse på badehotellet.
- Det var sgu da bedre, du vidste, hvor du var henne, men nu skal jeg nok gøre det, sagde alarmoperatøren blandt andet.
Mod samtalens slutning skærpede han retorikken yderligere:
- Når man skal bruge brandvæsenet, så er det rart at vide, hvor man er henne. Farvel.
Borgeren: - Ja, men det er midt om natten.
- Ja, og hvad så. Det kunne også være juleaften, og så skal man da stadigvæk vide, hvor man er, - specielt når det brænder, sluttede operatøren.
Det sker kun ganske sjældent, at DUP selv tager initiativ til at efterforske den slags sager. Men dette tilfælde var altså så graverende, at det alligevel skete.
I sin afgørelse anfører DUP, at operatørens "håndtering af opkaldet og måde at udtrykke sig på ikke levede op til forpligtelsen om at optræde høfligt og hensynsfuldt".
Samtidig forsømte medarbejderen "at tage højde for, at borgeren - som følge af den opståede brand - befandt sig i en vanskelig og presset situation", lyder det videre.
Det er nu op til Rigspolitiet at vurdere, om der er grundlag for at placere et disciplinært ansvar i anledning af sagen.
Justitsminister Søren Pape Poulsen (K) har for nylig proklameret, at han vil iværksætte, hvad han selv kalder en "kortlægning" af landets alarmcentraler.
- Kortlægningen skal blandt andet fokusere på, hvilken oplevelse borgerne har, når de indgiver en anmeldelse, eller når de ringer til alarmcentralen, siger justitsministeren i et svar til Folketingets Retsudvalg.
/ritzau/