Hvis man skal på akuthuset eller skadestuen, skal man ringe først. Det lærte Palle Schøtts fra Kalundborg på den hårde måde, skriver P4 Sjælland.
Under en vandretur faldt den 77-årige mand og bankede panden ned i asfalten, så han blødte. Dem han var sammen med fandt det derfor naturligt at køre deres konfuse medvandrer til det nye akuthus i Kalundborg.
Her fik han dog besked på, at han ikke kunne få hjælp med mindre, han ringede til akuttelefonen i Region Sjælland.
"Jeg troede jo, det nye akuthus fungerede på samme måde som skadestuen på vores sygehus, der nu er nedlagt. Men jeg mødte tre damer i receptionen, som ikke ville have noget med mig at gøre, selvom det blødte fra hovedet," siger Palle Schjøtts til P4 Sjælland.
Han fik udleveret en telefon og blev anbefalet at tage på skadestuen.
Men da Palle Schjøtts ikke kendte adressen på akuthuset, kunne han ikke få sendt en ambulance til stedet. Så efter en time sad han stadig i venteværelset.
"Det ligger jo lige ved det lukkede sygehus, men lige lidt hjalp det. Heldigvis kom en af mine kammerater og kørte mig ned til min praktiserende læge," siger han.
Akuthuset i Kalundborg er et sundheds- og akuthus og består af flere afdelinger, som først åbner klokken 14. Inden da skal man kontakte egen praktiserende læge eller ringe på akuttelefonen.
Ifølge Jens Stenbæk (V), der er regionsformand i Region Sjælland, har det været sådan længe:
"Skadestuen på det lukkede Kalundborg Sygehus var også dengang lukket om dagen, når de praktiserende læger havde åbent," siger regionsformanden.
Han har dog indskærpet, at personalet skal hjælpe borgerne med at ringe, hvis de ikke kender systemet.