Aftenkaffen skruer tiden tilbage
De fleste ved at en sen kop kaffe kan holde os vågne og nu har forskerne fundet ud af at kaffen nærmest skruer tiden en time tilbage.
Aftenkaffen påvirker din døgnrytme så du får sværere ved at falde i søvn.
Aftenkaffen påvirker din døgnrytme så du får sværere ved at falde i søvn. Foto: Depositphotos


Døgnrytmen påvirker hver eneste celle i kroppen og får gener til at slå til eller fra på forskellige tidspunkter, så vi kan tilpasse os nat og dag. Hormonet melatonin gør os søvnige og frigives ved mangel på lys.

Og ifølge en ny undersøgelse fra Medical Research Council Laboratory for Molekularbiology i Storbritannien og University of Colorado i USA ser det ud til, at en dobbelt espresso (eller tilsvarendde) tre timer før du går seng skruer tiden tilbage med en time ved at forsinke en stigning i melatonin-niveaet.

Undersøgelsen, der blev offentliggjort i Science Translational Medicine, er baseret på et eksperiment, hvor fem mennesker blev opfordret til at leve i et laboratorium i 49 dage uden et ur eller naturligt lys, der kunne give dem en ide om det var nat eller dag.

Deltagerne blev udsat for enten stærkt eller dæmpet lys.

Deltagerne fik enten koffein - svarende til en dobbelt espresso - eller placebo i form af koffeinfri kaffe tre timer før de gik til køjs. Deres spyt blev derefter testet tre timer senere for at se, hvor meget melatonin, de havde produceret.

Læs også: 8 sunde grunde til at drikke kaffe

Når de fik koffein steg melatoninniveauet omkring 40 minutter senere i sammenligning med placebo.

Test i reagensglas, hvor menneskeceller blev udsat for koffein, viste, at koffein virker direkte på adenosinreceptorer, der findes i alle celler, ved at øge niveauet af cyklisk adenosinmonophosphat (cAMP), der er et vigtigt signal-molekyle.

Læs også: 12 ting du IKKE skal gøre hvis du vil sove godt

cAMP-molekylet spiller en vigtig rolle for døgnrytmen, hvorfor forskerne konkluderede, at koffein har biokemiske effekter, der kan forsinke døgnrytmen.

Det blev understreget da de reducerede cellernes cAMP-niveau, hvilket førte til den samme forsinkelse.

Læs også: 20 melatonin-rige madvarer

"Disse resultater har stor betydning for mennesker med søvnforstyrrelser eller kan endda hjælpe med at komme sig over jetlag," siger chefforsker dr. John O'Neill, der mener, at man kan sammenligne koffein med jetlag, hvor folks indre ur stadig tror at man er en time længere vestpå.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.