Halvdelen af Fredensborg Kommunes afgørelser på socialområdet er så befængte med fejl, at de bliver ændret af Ankestyrelsen.
Det skriver Lokalavisen.
Årsagen til Ankestyrelsen mange rettelser er, at kommunens sagsbehandling er utilstrækkelig. Det mener byrådsmedlemmet Kristian Hegaard (R), medlem af Social- og Seniorudvalget, og han peger på, at sagsbehandlerne har siddet med for mange sager og derfor har været underbemandet.
- Kvalitetsstandarderne på socialområdet blev sat en smule ned i 2015 og 2016, fordi kommunen ønskede at nedbringe udgifterne, så de svarede til gennemsnittet for kommunerne på landsplan, siger Hans Bækvang, centerchef for Ældre og Handicapcenter til Lokalavisen.
Han er dermed enig med Kristian Hegaard. Hans Bækvang siger desuden at man ikke har været god nok til, at yde den nødvendige vejledning til kommunens nye sagsbehandlere.
Kommunen har i løbet af foråret ansat flere sagsbehandlere, ligesom der er ansat en medarbejder med juridiske kompetencer til at sørge for, at sagsbehandlernes indstillinger ikke længere er mangelfulde.
Derudover vil man bruge eventuelle afgørelser fra Ankestyrelsen som rettesnor for, hvordan fremtidige indstillinger skal falde ud, oplyser Hans Bækvang ifølge Lokalavisen.
Frygt for skyggetal
En opgørelse fra Socialministeriet viser, at borgerne får medhold i 50 procent af deres klager over Fredensborg Kommunes sagsbehandling. Her af omstøder Ankestyrelsen 14 procent af afgørelserne, mens 36 procent bliver sendt tilbage til kommunen til fornyet behandling.
Kristian Hegaard er dog usikker på, hvor repræsentative tallene er. Han frygter derfor skyggetal.
- Jeg har hørt, at folk bliver bange for kommunen, fordi de frygter, at der bliver taget endnu flere midler fra dem, hvis de klager, siger Kristian Hegaard til Lokalavisen.
Han mener derfor kommunen har en opgave ud i at informere borgerne om, at det ikke er tilfældet, ligesom proceduren for klager over kommunens sagsbehandling bliver tydeligere og dermed mere forståelig for borgerne.