Afgiftsrabat til småfærger vil hjælpe miljøet på vej
De mindre danske færger vil både kunne spare penge og gavne miljøet, hvis afgiften på el sænkes.
På færgen til Venø har man allerede så småt taget hul på glæderne og gjort klar til eldrift.
På færgen til Venø har man allerede så småt taget hul på glæderne og gjort klar til eldrift. Foto: Tommy Kofoed/Scanpix


Et nyt lovforslag kan med ét slag sænke småfærgernes CO2-udledning og samtidig forbedre deres økonomi, hvis det bliver vedtaget.

Det er regeringen, som vil sænke elafgiften for færger under 400 tons fra mere end 80 øre til bare 0,4 øre pr. kilowatt-time.

Det er så markant et nedslag, at det ifølge Danmarks Rederiforening gør det rentabelt at sætte eldrevne færger ind i stedet for de nuværende dieselfærger.

- Allerede nu står de første færger klar til at gå over til el. Efterhånden som de mange, små færger til øer eller over fjorde rundt om i Danmark skal opgraderes eller udskiftes, så vil de i høj grad kigge til muligheden for ren batteridrift.

- Det er godt nyt for et samfund, som netop investerer i grønnere transport, siger direktøren for Danmarks Rederiforening, Jakob Ullegård.

Hos Venø Færgefart har man allerede taget forskud på glæderne og tester nu en hybridfærge.

Den sejler på el, som lige nu kommer fra en dieselgenerator. Men hvis lovforslaget vedtages, kan den lade op i havn via et elkabel - med store besparelser til følge.

Det fortæller overfartsleder Søren Adsersen.

- Vores beregninger viser, at vi kan forrente investeringen uden problemer.

- Der er bedre økonomi i at sejle på el, og så er det jo langt bedre for miljøet, siger han.

Helt konkret vil færgerne ved overgang til eldrift enten købe en ny elfærge eller skifte den gamle dieselmotor ud med en elmotor.

Vælger man det sidste, skal man også have lagerkapacitet om bord i form af en batteribank, der kan lagre strømmen.

- Det er mest interessant for de små færger, der har en overfartstid på omkring fem minutter.

- For jo længere overfart, jo mere energi skal man lagre, og jo mere fylder batteribanken, siger Søren Adsersen.

Han påpeger, at besparelserne på driften kan bruges til at øge servicen i form af flere afgange.

- Og ozonlaget vinder jo under alle omstændigheder, siger han.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.