Ærlige kørelærere: Dette kan bilister ikke finde ud af
Danske bilister kan ikke finde ud af at køre i tosporede rundkørsler, mener et flertal af syd- og sønderjyske kørelærere, som DR Syd har talt med.
- Folk har svært ved at placere sig rigtigt. Hvis man ikke skal længere, end hvad der svarer til ligeud, så skal man blive i højre spor. Skal man længere, så tager man venstre spor, siger Kim Rasmussen, der er kørelærer i Aabenraa til DR Syd.
- Folk har svært ved at placere sig rigtigt. Hvis man ikke skal længere, end hvad der svarer til ligeud, så skal man blive i højre spor. Skal man længere, så tager man venstre spor, siger Kim Rasmussen, der er kørelærer i Aabenraa til DR Syd. Foto: Scanpix arkiv


Danske bilister kan ikke finde ud af at køre i tosporede rundkørsler, og det giver både dumme køer og buler i bilerne.

Det mener et flertal af de syd- og sønderjyske kørelærere, som DR Syd har talt med.

Det ender nemlig ofte i unødvendig køkørsel og uheldige sammenstød, når vi skal finde vej gennem en tosporet rundkørsel.

- Folk har svært ved at placere sig rigtigt. Hvis man ikke skal længere, end hvad der svarer til ligeud, så skal man blive i højre spor. Skal man længere, så tager man venstre spor, siger Kim Rasmussen, der er kørelærer i Aabenraa til DR Syd.

Ifølge Kim Rasmussen er et af de store problemer, at en del bilister kører for stærkt rundt i rundkørslerne. Og så tror mange, at der er sammenfletning i en rundkørsel.

- Men det er der ikke. Der er vognbaneskift. Man skal altså kunne skifte bane uden at være til gene for andre bilister. Men folk tror, de bare kan skifte bane, som de vil. Og så kan det blive farligt, siger Kim Rasmussen.

DR Syd har talt med i alt 25 syd- og sønderjyske kørelærere, og 20 af dem mener, at vi generelt er dårlige til at køre i tosporede rundkørsler. Rigtig mange bilister placerer sig forkert og er ligeglade med de andre bilister, mener kørelærerne.

Kørelærer Kim Rasmussen oplever, at mange bilister skifter vognbane, som de vil, når de kører i tosporede rundkørsler.

Halvdelen af de adspurgte kørelærere kalder det et stort problem for trafiksikkerheden. Kørelærerne mener, at bilisterne bør sætte sig bedre ind i reglerne, men også at Vejdirektoratet og kommunerne skal blive bedre til at skilte med, hvordan man skal køre gennem de tosporede rundkørsler.

I Vejdirektoratet er man lydhøre over for kritikken af den måde, rundkørslerne er bygget på. Men det må være bilisternes ansvar at kende reglerne, mener leder i trafiksikkerhedsafdelingen, Marianne Foldberg Steffensen.

- Det er vigtigt, at man som bilist selv sætter sig ind i reglerne. Vi kan jo ikke tage højde for, at hver enkelt bilist altid forstår det, vi gør, siger hun til DR Syd.

Sidste år var der 441 ulykker i danske rundkørsler. For 20 år siden var det tal 240. Stigningen skyldes to ting, mener formand for Dansk Kørelærer-Union, Rene Arnt.

- For det første er der kommet langt flere rundkørsler i Danmark i de seneste år. For det andet er der flere forskellige vognbaneforløb. Så det kan være svært for den enkelte at finde ud af, hvordan man skal placere sig i lige netop den her rundkørsel, siger Rene Arnt til DR Syd.

Ud af de 441 ulykker sidste år var der 91 ulykker, hvor mennesker kom til skade, og 350 ulykker med materiel skade. Det viser tal fra Vejdirektoratet.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.