"Hulkede af gråd": Ældre venter i timevis efter plejekonkurser
Det kan have graverende konsekvenser for ældre borgere, hvis deres private leverandør af hjemmepleje går konkurs.
Hver tredje, der har arbejdet i et konkursramt plejefirma, kender til borgere, der måtte vente på hjælp dén dag, deres leverandør drejede nøglen om. 
Hver tredje, der har arbejdet i et konkursramt plejefirma, kender til borgere, der måtte vente på hjælp dén dag, deres leverandør drejede nøglen om.  Foto: Scanpix arkiv


Det kan have graverende konsekvenser for ældre borgere, hvis deres private leverandør af hjemmepleje går konkurs.

Hver tredje, der har arbejdet i et konkursramt plejefirma, kender til borgere, der måtte vente på hjælp dén dag, deres leverandør drejede nøglen om. Det viser en undersøgelse blandt 128 konkursberørte FOA-medlemmer, som Fagbladet FOA har lavet.

I undersøgelsen angiver flere, at borgere måtte vente i mellem 5 og 24 timer på deres pleje - en enkelt endda helt op til 27 timer. Det er typisk hjælp til at komme i seng og på toilet, men også medicin og mad og drikke, som plejekrævende borgere har ventet længe på.

Overnattede grædende i lænestol

I Halsnæs Kommune overnattede en ældre kvinde grædende i sin lænestol, fordi hjælpen aldrig kom. En tastefejl gjorde, at borgeren ikke kom med over i den kommunale hjemmeplejes system, da borgerne blev flyttet, forklarer kommunen. Derfor vidste hjemmeplejen ikke, at den pågældende borger skulle have hjælp.

- Det var en meget ulykkelig fejl. Heldigvis ikke noget livstruende, men ubehageligt, synd for borgeren og trist for pårørende at være vidne til. Omvendt må jeg sige, at det var én ud af 90 borgere, og vi skulle have det hele på plads i løbet af meget kort tid, siger kommunens chef for sundhed, ældre og kultur, Birgit Gundorph-Malling til Fagbladet FOA.

Hun erkender, at det potentielt kunne have været livstruende, hvis det havde været en anden borger, der var blevet misset.

Stillede en masse spørgsmål

Fagbladet FOA har været i konkakt med flere, der har arbejdet i et privat plejefirma, og som giver udtryk for, at det krænker deres faglighed at se, hvordan plejekrævende borgere bliver svigtet ved konkurser.

En af dem er social- og sundhedshjælper Mark la Cour. Han stod uden job, efter det private plejefirma Tryghedsplejen gik konkurs sidste efterår i Assens Kommune. Få timer senere fik han en midlertidig stilling hos kommunen og var om aftenen hovedkraften bag kommunens indsats for at sikre borgerne den hjælp, flere af dem på det tidspunkt havde ventet i op mod fem timer på.

- Det var hårdt psykisk at besøge dem. Da jeg fortalte dem om konkursen, blev de utrygge og stillede en masse spørgsmål, som jeg ikke havde svaret på, siger han til Fagbladet FOA og fortæller, at flere borgere både var vrede og frustrerede. De havde siddet og ventet i uvished.

"Greb mig om halsen"

Også social- og sundhedshjælper Laila Møller oplevede på nærmeste hold de konsekvenser, som konkurser kan have for borgerne. Selvom det nu er to år siden, husker hun stadig, da hun dagen efter Caregruppens konkurs i Odense kørte ud til to borgere.

- De var ikke blevet hjulpet i seng og hulkede af gråd og greb mig om halsen, da jeg endelig kom. En af dem havde formået selv at kravle i seng, den anden havde siddet i sin stol hele natten. De havde begge to afføring og tis i bleen, siger hun til Fagbladet FOA.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.