Ældre troede ministerieundersøgelse var telefonfis
Borgere var utrygge ved telefonundersøgelse. - Uheldigt, lyder det fra Sundheds- og Ældreministeriet.
En række borgere følte sig utrygge ved telefonopringninger.
En række borgere følte sig utrygge ved telefonopringninger. Foto: Colourbox/free


Sundhedsministeriet tager nu fat i Epinion, efter at adskillige borgere i Nordjylland tirsdag havde en uheldig oplevelse i forbindelse med en telefonisk undersøgelse, der er iværksat af Sundhedsministeriet.

Sådan lyder det fra Trine Toftgaard Lund, der er kontorchef i Sundheds- og Ældreministeriet.

- Det er uheldigt, at der er ældre borgere, som har følt sig utrygge ved opringningerne. Det er bestemt ikke meningen at skabe utryghed, siger hun i en pressemeddelelse.

- Derfor går vi også nu i dialog med Epinion om, hvordan vi fremadrettet bedre kan betrygge borgerne i, at der tale om en almindelig brugerundersøgelse. En brugerundersøgelse, som skal bidrage til den fortsatte udvikling af ældreplejen, tilføjer hun.

Nordjyllands Politi fik i løbet af tirsdag flere henvendelser fra personer, der er blevet ringet op af en person, der påstod, at han foretog en brugerundersøgelse om hjemmehjælp.

Personen bad undervejs angiveligt om følsomme oplysninger ifølge Nordjyllands Politi.

Det fik politiet til at advare mod at svare på spørgsmål fra manden, men senere tirsdag oplyste ministeriet, at man var i gang med en undersøgelse.

Undersøgelsen gennemføres alligevel på trods af misforståelsen med borgerne.

Brugerundersøgelsen, der gennemføres hvert andet år, skal blandt andet give viden om, hvor mange af de ældre der er tilfredse med den hjemmehjælp, de modtager.

Cirka 18.000 ældre over 65 år bliver kontaktet som en del af undersøgelsen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.