Ældre skal træde varsomt på elcyklen
Elcykler kører og accelererer hurtigere end almindelige cykler, og særligt ældre cyklister skal være forsigtige i trafikken, lyder advarslen
Det kan være en god idé for ældre cyklister at øve sig på sin elcykel på et lukket område, før man bevæger sig ud i trafikken, lyder det fra Cyklistforbundet.
Det kan være en god idé for ældre cyklister at øve sig på sin elcykel på et lukket område, før man bevæger sig ud i trafikken, lyder det fra Cyklistforbundet. Foto: Jens Panduro/Polfoto


Eldrevne cykler bliver mere og mere populære på de danske cykelstier, men hvis man ikke er vant til at gebærde sig på en elcykel, skal man være varsom. Særligt hvis man lidt er oppe i årene, lyder rådet fra Marianne Foldberg Steffensen, afdelingsleder i Vejdirektoratets sikkerhedsafdeling.

- Hvis man ikke har cyklet i mange år og pludselig kører på en elcykel, kræver det tilvænning at orientere sig ordentligt. En elcykel kører meget hurtigt. Når man svinger, sker det pludseligt og i høj fart, siger Marianne Foldberg Steffensen.

Selv om det stadig kun er omkring én procent af cykeltrafikken, der foregår på elcykler, blev syv elcyklister dræbt i trafikken mellem 2012 og 2014.

31 cyklister kom alvorligt til skade, og 15 kom lettere til skade. Det viser tal fra Vejdirektoratet. Knap halvdelen af de tilskadekomne var over 65 år.

Det er svært at sige, om ulykkerne skyldes, at elcyklerne er sværere at køre på, eller om ulykkerne ligeså godt kunne være sket på en almindelig cykel, siger Marianne Foldberg Steffensen.

Men ulykkerne kan skyldes, at ældre cyklister er overmodige på elcyklerne.

- Nogle af ulykkerne er sket, fordi cyklisten helt umotiveret pludselig er drejet til venstre. Noget tyder på, at cyklisterne har haft formen til at køre på en elcykel, men ikke har haft orienteringsevnerne til at cykle i det hele taget, siger Marianne Foldberg Steffensen.

Derfor kan det være en god idé at øve sig i at køre på sin elcykel på et lukket område, før man kaster sig ud i trafikken, mener Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet.

- Som senior skal man huske, at ens mobilitet ikke er den samme, som da man var yngre. Nogle vil mærke, at det pludselig er sværere at se sig over venstre skulder eller svinge benet over sadlen, siger han.

For at imødegå det, kan man overveje at købe ekstra spejle til cyklen eller investere i en elcykel med lav indstigning som på en damecykel.

Endelig skal man være opmærksom på, at en elcykel kommer meget hurtigt op i fart, siger Jesper Sølund, dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik.

- Selv om man kun træder en lille smule, kan cyklen accelerere voldsomt. Det er godt at vælge en cykel med træk på baghjulet eller endnu bedre med centertræk, hvor motoren sidder i kranken. De er nemmere at styre, siger Jesper Sølund.

I Vejdirektoratet råder Marianne Foldberg Steffensen også bilister til at være ekstra opmærksomme på elcyklisterne.

Hun frygter, at vi i fremtiden vil se flere ulykker med elcykler, fordi bilisterne fejlvurderer elcyklernes fart.

- Hvis en bilist overhaler en 70-årig mand på en sort herrecykel og tænker: "Han kører ikke stærkt, så jeg kan sagtens nå at svinge til højre", og det viser sig, at den ældre mand kører på en elcykel med 25 kilometer i timen, så kan det gå rigtig galt, påpeger Marianne Foldberg Steffensen.

Fakta: Bliv fortrolig med elcyklen:

- Øv dig på elcyklen på et lukket område, før du kører ud i trafikken

- Husk, at motoren kan fortsætte med at trække nogle sekunder, efter du er stoppet med at træde i pedalerne

- Brug ikke forbremsen alene. Især ved skarpe sving, og når vejen er våd eller glat, skal du være forsigtig

- Sørg for at have din fulde opmærksomhed rettet mod trafikken - mobiltelefon og musik tager dit fokus

- Gør dig så synlig som mulig i trafikken

- Husk cykelhjelm

Kilde: Cyklistforbundet

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.