Mange danskere finder det vanskeligt at vurdere, hvornår det er det rette tidspunkt for skift fra sommerdæk til vinterdæk. Nogle mener endda, at det end ikke er en nødvendighed at skifte til vinterdæk, men hvis du tager din egen og øvrige bilisters sikkerhed seriøst, så bør du bestemt ikke tøve med at skifte til vinterdæk, da det - uden tvivl - er den sikreste løsning, hvis du ønsker at køre i din bil vinteren over.
Det skal nemlig ikke være nogen hemmelighed, at det danske vintervejr er kendt for at være yderst varierende, hvorfor du sagtens kan opleve, at vejret er nydeligt og føret er godt, når du kører mod arbejde om morgenen, men at vejret derimod er skiftet i retning af sne, når du skal hjem igen, hvilket dermed vil resultere i sne- eller isglatteveje - og så er det pludselig en nødvendighed at du har monteret vinterdæk, da du ellers udsætter dig selv og øvrige bilister for stor fare.
Udsæt ikke dig selv og øvrige bilister for unødig fare
Én af de absolut mest afgørende årsager til, at du skal sørge for at skifte til vinterdæk er, at du ellers vil udsætte dig selv, de øvrige passagerer i bilen såvel som dine medtrafikanter for en stor risiko og dermed også unødig fare. I vinterføre er vinterdæk markant bedre til at bremse end sommerdæk (og helårsdæk), hvilket langt de fleste er opmærksomme på.
Dog er det de færreste, der er klar over, at bremselængden næsten fordobles, hvis der er tale om sommerdæk i vinterføre. Hvis ikke du ønsker at udsætte dig selv og øvrige mennesker i trafikken for unødig fare ved at løbe den risiko, at lade dine sommerdæk være monteret på din bil vinteren over, så skal du naturligvis sørge for at skifte dækkene i rette tid, så det ikke pludselig ender med at blive for sent at få det gjort.
Undgå unødig slitage på dine sommerdæk
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det i høj grad er sikkerheden, der skal ligge til grund for, at du skifter sommerdækkene ud med et par friske vinterdæk. Dog ændrer det ikke på, at der også er øvrige faktorer, der gør sig gældende i en sådan sammenhæng, for dine sommerdæk er ikke skabt med det formål, at de skal bruges om vinteren. Det betyder også, at dine sommerdæk vil slides meget hurtigere, hvis de bruges om vinteren - både fordi de bruges i en længere periode, end de burde, men også fordi de ikke er skabt til det underlag, du kører på om vinteren i et land som Danmark.
Hvis du ikke er interesseret i at slide dine sommerdæk op i løbet af kort tid, så er det en god idé at du afmonterer dem om vinteren, og i stedet bruger et par vinterdæk, der reelt set er skabt til vinterbrug.
Undervurdér ikke mængden af tilbageværende mønsterdybde
I følge Færdselsloven, så skal et dæk have minimum 1,6 mm slidbane eller mønsterdybde. Spørger du derimod en række eksperter såsom FDM og Færdselsstyrelsen, så er 1,6 mm dog slet ikke nok. I stedet anbefales det, at der er minimum 3,0 mm mønsterdybde/slidbane på et sæt sommerdæk, men hvis der i stedet er tale om et sæt vinterdæk, så anbefales det faktisk, at der er tale om minimum 4,0 mm slidbane/mønsterdybde, eftersom det er endnu vigtigere, at dine dæk er i stand til at gribe fast til underlaget om vinteren.
Ønsker du at kunne færdes sikkert i trafikken om vinteren, både med hensyn til dig selv og de øvrige trafikanter, så bør du derfor ikke køre med mindre end 4,0 mm tilbageværende mønsterdybde/slidbane på dine vinterdæk.
Ovenstående indhold er sponsoreret