Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Danskerne har i høj grad gjort mobilen og internettets muligheder til en del af dagligdagen, viser Microsofts seneste Techbarometer, en befolkningsanalyse foretaget via Epinions Danmarkspanel. Det er bl.a. de praktiske, daglige gøremål og kontakten med det offentlige, hvor de digitale serviceløsninger gør det nemmere for danskerne i en travl hverdag. Ni ud af ti danskere svarer, at de anvender netbank, mens otte ud af ti får klaret alle skattemæssige forhold online. Over halvdelen benytter sig af digitale løsninger og onlinetjenester, når de skal booke tid til konsultation eller stille spørgsmål til egen læge.
Faktisk svarer danskerne, at de ligefrem forventer at kunne benytte sig af onlineservice på områder som bankservice, kontakt til det offentlige, tidsbestilling hos lægen og booking af restaurantbesøg og frisørtid.
"Teknologien frigiver tid og gør det muligt at klare mange ting på farten og på de tider af døgnet, det passer os. Det betyder, at vi har fået en helt ny form for fleksibilitet. Vi kan klare bankforretning og dialogen med det offentlige uden for normal åbningstid, når børnene er lagt i seng. Bestille vores varer i onlinesupermarkedet fra sofaen, og vi kan få booket bordet på restauranten til i aften, selvom vi sidder i stillekupéen i toget," siger Nana Bule, Director for Consumer and Channel Group, Microsoft og fortsætter:
"I Danmark har vi været - og er fortsat - rigtig gode til at gøre teknologien til en del af vores hverdag. Nettet er efterhånden vores førstevalg, og det stiller stadig større krav til virksomheder og organisationer. Vi forventer simpelthen, at vi kan få løst vores forehavende digitalt."
Danskerne fravælger ikke-digitale serviceudbydere
Danskerne er heller ikke bange for at stille krav til virksomhederne. To ud af ti danskere har direkte fravalgt serviceudbydere, fordi de ikke kunne booke deres tjenester online, mens tre ud af ti bliver irriterede, når de ikke kan booke en serviceydelse online. Og det er noget, som virksomhederne skal tage alvorligt, siger digitalekspert Tim Frank Andersen:
"Vi oplever i øjeblikket en meget markant bevægelse i vores brug af onlinetjenester fra stationære computere og laptops til mobile enheder. Det hele foregår på farten, og som det er i dag, får rigtig mange virksomheder allerede størstedelen af deres onlinetrafik fra smartphones og tablets," siger Tim Frank Andersen og fortsætter:
"Samtidig er vi forbrugere blevet vant til, at digitale løsninger fungerer gnidningsfrit og giver os rigtig gode brugeroplevelser, bl.a. via de mange globale løsninger der skyller ind over os. Disse to faktorer lagt sammen, skaber et massivt pres for, at både danske virksomheders og det offentliges digitale løsninger skal fungere upåklageligt og brugervenligt. Er det ikke tilfældet, vil vi som forbrugere hurtigt vende os mod alternativer. Og vores tolerance og tålmodighed er i dag forsvindende lille."
Fakta fra undersøgelsen
Hvilke opgaver danskerne forventer at kunne udføre online
92 procent svarer at kunne foretage økonomiske transaktioner
88 procent svarer at bestille billetter til underholdning
84 procent svarer kontakt til det offentlige
75 procent svarer at bestille tid ved lægen
60 procent svarer at bestille bord på en restaurant eller en café
47 procent svarer at booke en frisørtid
På hvilke områder danskerne anvender digitale løsninger og onlinetjenester
91 procent svarer Netbank på computer
82 procent svarer Skat
66 procent svarer Borgerservice
51 procent svarer læge
37 procent svarer restauranter og caféer
23 procent svarer frisør/personlig pleje
23 chatter med kundeservice ved onlineshopping
Hvilke fordele danskerne ser ved digitale løsninger og tjenester til onlinebooking
79 procent svarer, at de ikke skal bekymre sig om åbningstider
75 procent svarer, at det er nemt
74 procent svarer, at det sparer dem tid
64 procent svarer, at de får bekræftelse på e-mail
47 procent svarer, at de slipper for at tale i telefon
17 procent af danskerne har fravalgt en serviceudbyder, fordi de ikke kunne booke deres tjenester online
For de 18-35 årige er der tale om 26 procent
For de 36-55 årige er der tale om 15 procent
For de 56-75 årige er der tale om 12 procent
34 procent af danskerne bliver irriterede, når de ikke kan booke en serviceydelse online
For de 18-35 årige er der tale om 45 procent
For de 36-55 årige er der tale om 30 procent
For de 56-75 årige er der tale om 27 procent
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.