Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Kommentar:
Det er faktuelt forkert, når Danske Bilimportører og FDM hævder, at elbilen Model S koster staten over en million kr. i tabte afgifter.
· For det første koster en elbil ikke samfundet penge. Elbiler er en indtægts kilde på linje med andre varer. Der er moms på elbiler, som på alle andre biler. Elbiler er ikke pålagt registreringsafgift, fordi denne er en afgift på forbrændingsmotorer, ikke en afgift på fire hjul - der er jo heller ikke afgift på en hestevogn. At være fritaget for afgift er ikke det samme som at nogen lider tab, idet elbiler ikke modtager støtte. Størsteparten af de elbiler der sælges idag, er i øvrigt små biler, hvor samme model med forbrændingsmotor får store afgiftslettelser i de mest brændstoføkonomiske udgaver, og hvor momsen udgør den største indtægtskilde for staten, nøjagtig som elbiler.
· Deuden er der politisk konensus omkring elbiler. Så sent som i torsdags var Energi- og Klima Minister Rasmus Helveg Petersen ude og sige, at det er hans ønske, at elbilen bliver det naturlige valg, når danskerne køber bil. Faktisk kan vi ikke nå vores klimamålsætninger uden elbiler. Transportsektoren står for omkring 30% af Danmarks Co2 udledning, og I 2020 planen fra 1999 var det målet at reducere denne udledning med 20% inden 2020. Dengang forsikrede bilindustrien om, at målet ville bilve nået gennem innovation. Men status i dag er, at transportsektorens Co2 udledning er steget med 20% siden 1999.
· Målsætningerne i 2050 planen er, at al transport i Danmark skal være fossilfrit i 2050. Dette vil kræve, at den sidste bil med forbrændingsmotor sælges omkring 2030 - altså om bare 15 år. Selv hvis 10% af dagens nysalg af biler var elbiler, ville vi stadigvæk være langt fra målet i 2030. Netop derfor har Norge valgt at bevare elbils-fordelene, fordi det er den eneste måde at nå målet på. Selv i olielandet er der en erkendelse af, at olien slipper op inden for en begrænset årrække, og en accept af, at der blandt verdens forskere er bred enighed om at afbrænding at fossile brændsler har meget negativ effekt på vores klima.
Derfor er FDM og Bilimportørernes regnestykke forkert:
1. Virkelighedens regnestykke er langt mere kompliceret end den sensationsvinkling påstanden lægger op til, idet der er både helbredsmæssige og klimamæssige mellemregninger. Det er derfor politisk vedtaget, at en elbil koster samfundet et afgifts provenu på 100.000 kr. Dette er et faktum, som selv FDM logik ikke kan rykke ved. 184 elbiler koster ifølge forliget således samfundet 1.840.000 kr. At påstå andet er usandt, og at bøje tallene for at understøtte egen agenda er uredeligt.
2. Selv hvis man accepterer FDM- og Bilimportørernes subjektive logik, kan man ikke tage for givet, at Model S ejere, som har købt en bil til mellem en halv og en million kroner, ville have købt en bil med forbrændingsmotor, der ville være tre gange så dyr, hvis ikke de havde købt en Model S. Man bliver nødt til at forholde sig til de faktiske tal, alt andet er spekulation. Faktum er, at en bil til 500.000 kr. løst regnet genererer en registreringsafgift på omkring 175.000 kr, dertil skal læges moms, men der er også moms på elbiler.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.