Videnskab og mobilspil er to begreber, der sagtens kan gå hånd i hånd. I dag kan mobilspil bruges til at hjælpe forskerne med at forstå, hvordan den typiske menneskelige hjerne reagerer i forskellige situationer. Således har det været muligt at lave nogle videnskabelige forsøg, og det er der kommet nogle spændende resultater ud af.
Casino-games bruges i kampen mod demens
I vores moderne verden er det muligt at bruge casino-games i kampen mod demens. Alle mennesker i verden har mulighed for at spille et spil fra deres mobile enheder, som kan give forskerne en idé om, hvordan menneskets hjerne navigerer. I den anledning vil man bl.a. kigge på tidlige tegn på demens, hvor der er fokus på en række symptomer.
Ambitionen er at opbygge en stor database med data fra både mænd og kvinder i en bred aldersgruppe – fra hele verden i øvrigt. Det er en langsigtet proces og strategi, som allerede er blevet en kendt strategi i Storbritannien. Det anslås, at hvis 100.000 mennesker spiller et udvalgt casino-spil i blot to minutter, så kan man generere den samme mængde data som 50 års lignende forskning. Det er derfor en forskningsstrategi, som man forsøger at sprede til resten af verden.
Hvorvidt casino-spil vil bidrage til den fremtidige forskning er endnu uvist. Ikke desto mindre er det en strategi, som har stort potentiale i kampen mod demens. Danske forskere har endnu ikke stiftet bekendtskab med forskningen, som fortsat er ny og revolutionerende.
I dag er der rig mulighed for at bruge faglærte spil til hjernetræning. Besøger man et vilkårligt mobile casino, vil man kunne stifte bekendtskab med mange forskellige spil, hvor der er fokus på at træne hjernen. Således kan man både vinde penge og sætte gang i hjernecellerne på én og samme gang. Hjernetræning via digitale enheder er blevet mere og mere udbredt de seneste år, hvor vi har opnået beundringsværdige fremskridt på den teknologiske front.
Mobilspil kan være vejen til bedre hukommelse
Det kan lyde for godt til at være sandt, men undersøgelser peger på, at mobilspil indirekte kan være vejen til en bedre hukommelse. Oplever man, at man husker dårligt, kan det være et tegn på demens – i mindre eller større grad. Vil man bevare sin hukommelse, kan man forsøge at arbejde med forskellige behandlingstyper. Dog er det nok de færreste, der havde regnet med, at mobilspil indirekte kan være vejen til en bedre hukommelse – på det videnskabelige plan. Der er dog efterhånden flere eksempler på, at det har været muligt at udvikle personlige færdigheder ved at udvikle denne type spil.
Sea Hero Quest er et af de spil, der er blevet brugt i forskningsprocessen. Dette mobilspil er på kort tid blevet et vanedannede og sjovt spil, der er dedikeret til at hjælpe den globale forskning i demens. Det betyder med andre ord, at enhver spiller kan bidrage til forskningen. Jo flere der spiller, desto nemmere er det at forske i emnet – og desto mere retvisende resultater vil man få. Det er derfor ikke uden grund, at der har været så stor fokus på Sea Hero Quest i de største nyhedsmedier og sociale medier.
Har du en digital enhed – en smartphone eller en tablet - så kan du downloade det populære spil allerede i dag. Det er tilgængeligt via App Store og Google Play, hvor du helt gratis kan downloade app’en. Dermed kan du have det sjovt, samtidig med at du bidrager til den videnskabelige forskning. Der er altså tale om moderne forskning, som forsøger at inddrage store befolkningsgrupper for at finde frem til brugbare resultater.
Som spiller kan man være sikker på, at alle oplysninger gemmes og anvendes sikkert og fortroligt.
Forsøger at bremse ned for demens
Eksperter vurderer, at kun forskning kan hjælpe – og ikke mindst ændre på den måde, vi ser på demens. Hvis vi skal bremse ned for demens, er det afgørende, at vi har en dybdegående indsigt i sygdommen.
Demens er blevet meget udbredt – men hvordan kan det ske, og hvorfor sker det? Det er nogle af disse spørgsmål, som de dygtigste forskere fra hele verden forsøger at finde svar på. Selvom der er forsket i emnet i mange år, så har forskningen alligevel først taget fart de seneste 3-5 år. Det er foreløbigt svært at svare på, hvorvidt man vil ændre måden, hvorpå man forsker i demens.
Forskning af demens via spil er tilsyneladende en teknik, som man vil fortsætte med i nogle år endnu. Det er nemlig en effektiv metode til at indsamle store mængder data, som er svær at skaffe på andre måder. Det er tvivlsomt, hvorvidt man nogensinde vil kunne bremse demens hundrede procent. Foreløbigt har forskerne en klar ambition om at reducere antallet af demensprægede mennesker i verden.
Ovenstående indhold er sponsoreret