Advarsel til stressramte: Hold jer fra motion
Stik imod hvad jobcentre, a-kasser og læger ofte siger, skal mennesker, der er sygemeldt med stress, ikke dyrke motion. Træning kan være farligt, når man har stress, advarer ekspert.
En stille gåtur kan være godt mod stress, men lad løbeskoene stå, og hold dig væk fra spinning, hvis du er sygemeldt med stress, lyder rådet fra stressekspert.
En stille gåtur kan være godt mod stress, men lad løbeskoene stå, og hold dig væk fra spinning, hvis du er sygemeldt med stress, lyder rådet fra stressekspert. Colourbox


Hvis du er sygemeldt med stress, eller på nippet til at få et stresssammenbrud, så hold dig langt væk fra fitnesscentrene og lad løbeskoene stå. Det er nemlig farligt at dyrke motion, hvis man er ramt af stress.

Sådan lyder det fra stressekspert og erhvervspsykolog Majken Matzau i et interview med TV2.

Motion er farligt for den stressramte, fordi motion netop kræver anstrengelser og stresshormoner at få systemet i gang. Derfor risikerer man at smadre nervesystemet med hård træning, advarer eksperten.

Mange danskere, der er syge af stress, er ellers vant til at høre, at motion er godt mod stress, og får ofte besked på at dyrke motion, fortæller Majken Matzau.

"Når der er så mange misforståelser, så er det fordi, at folk har hørt, og de bliver anbefalet af deres læger og påkrævet af deres a-kasse og så videre at de skal dyrke alt det her motion, når de er stresssygemeldt. Det er helt galt. Når man er stresssygemeldt, skal man holde sig i ro."

Misforståelsen bunder i, at alt slags motion er godt som forebyggelse mod stress, men ikke, når man først er ramt, forklarer hun.

Selvom man ikke skal troppe op til spinningtimen, kan det stadig være en god idé at bevæge sig, når man har stress. Eksperten anbefaler en stille og rolig gåtur, hvor man mærker sig selv og sine omgivelser, blid yoga eller en langsom cykeltur.

Samtidig understreger hun, at når man er ramt af stress, skal man give sig selv lov til at spise det, man vil. Det er ikke tidspunktet, man skal gå på slankekur.

Først når man er ved at blive rask igen 3-5 måneder efter en stresssygemelding, kan man langsomt begynde at trappe sin træning op igen, lyder Majken Matzaus råd.

Kilde: TV2.dk.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.