Advarsel: Billigere biler vil gøre skade
Bliver bilerne billigere, køber vi større benzinslugere til skade for miljøet, siger grønne organisationer.
Grenåvej i Aarhus ved krydset Dronning Margrethes vej. Tusindvis af job kan skabes, hvis registreringsafgiften på biler bliver sænket. Det vurderer Finansministeriet.
Grenåvej i Aarhus ved krydset Dronning Margrethes vej. Tusindvis af job kan skabes, hvis registreringsafgiften på biler bliver sænket. Det vurderer Finansministeriet. Foto: JAN DAGØ/POLFOTO


Selvom tal fra Finansministeriet viser, at en lavere registreringsafgift er en langt mere effektiv jobskaber end ændring af topskatten, så advarer grønne organisationer og tænketanke mod de miljømæssige konsekvenser.

Sænkes registreringsafgiften med fem milliarder kroner, kan der skabes næsten 10.000 nye job. Til sammenligning vil det kun skabe 7900 job at øge topskattegrænsen for samme beløb. Det skriver Børsen på baggrund af beregninger fra Finansministeriet.

- Lavere afgift vil forskyde udviklingen fra miljøvenlig transport over mod mere forurenende kørsel med større biler, mere brændstofforbrug og højere CO2-udledning, siger sekretariatschef i Det Økologiske Råd, Christian Ege.

Det samme påpeger tænketanken Kraka og den grønne tænketank Concito. Sidstnævnte advarer derfor om at sænke registreringsafgiften uden at sikre, at de miljøvenlige biler tilgodeses.

Også adm. direktør Lars Aagaard fra Dansk Energi ser den centrale politiske udfordring et andet sted.

- For os er det et kernepunkt lige nu at holde regeringen fast på en videreførsel af afgiftsfritagelsen for elbiler, som udløber i 2015, siger han.

Til gengæld er Venstres skatteordfører Torsten Schack Pedersen positiv.

- Det er ikke et specifikt forslag fra Venstre, som vi har med til finanslovforhandlingerne. Men jeg er altid glad for forslag, der styrker beskæftigelsen. Der er mere brug for en generel sænkning af registreringsafgiften end alle mulige kryptiske forsøg på bare at rykke rundt på afgiften, siger han.

Skattepolitisk chef Jacob Bræstrup fra Dansk Industri er endnu mere klar i mælet.

- En sænkelse af afgiften er et meget effektivt våben, som vi også har med i vores 2020-plan. Men politikerne bør samtidig lave en fuldstændig omlægning af den nuværende registreringsafgift, så den baseres på bilernes tekniske egenskaber og ikke, hvad det havde kostet at producere dem, siger han.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.