Åbning af københavner-bro bliver udskudt igen igen
Der er igen problemer med byggeriet af Inderhavnsbroen. Denne gang er det boogiesystemet, der er vrøvl med.
Endnu en gang er åbningen af Inderhavnsbroen, der skal forbinde Nyhavn og Christianshavn, udskudt. Denne gang er der problemer med boogiesystemet.
(Peter Hove Olesen/Polfoto).
Endnu en gang er åbningen af Inderhavnsbroen, der skal forbinde Nyhavn og Christianshavn, udskudt. Denne gang er der problemer med boogiesystemet. (Peter Hove Olesen/Polfoto). Foto: HOVE OLESEN PETER/POLFOTO


Københavnere, der havde glædet sig til at gå eller cykle over den bro, der skal forbinde Nyhavn med Christianshavn, inden nytår må væbne sig med tålmodighed.

Der er nemlig endnu en gang problemer med byggeriet, skriver Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

Inderhavnsbroen kan derfor ikke som først lovet nå at åbne inden udgangen af året.

- Vi må desværre se i øjnene, at broen ikke kan indvies på denne side af årsskiftet. Og med de udfordringer, der nu viser sig, kommer vi heller ikke med ny indvielsesdato, før broen er blevet gennemtestet til fuld tilfredshed, siger serviceområdechef Anders Møller fra Teknik- og Miljøforvaltningen i pressemeddelelsen.

Broen, der oprindeligt skulle have stået klar i 2013, er blevet forsinket gentagne gange. I august var det wiresystemet på broen, der skabte problemer. De problemer er blevet løst, og nu er det så det såkaldte boogiesystem, den er gal med.

Det er ellers et ifølge kommunen internationalt og professionelt ingeniørfirma med speciale i brokonstruktioner, der har designet boogiesystemet.

- Det er vores vurdering, at der er tale om alvorlige projekteringsfejl, som vil indgå i det juridiske efterspil, der følger, når broen er færdig, siger Anders Møller.

Boogiesystemet er de hjulpar, som fremfører stålbrofagene, når broen skal åbne og lukke. Systemet er underdimensioneret, og det er derfor nødvendigt at bygge et nyt og kraftigere boogiesystem.

- Vi har hele tiden fastholdt, at vi ikke vil gå på kompromis med broens kvalitet. Så når vi konstaterer i vores test, at systemet ikke er dimensioneret korrekt og derfor ikke er stærkt nok, så skal det selvfølgelig laves om, inden broen kan ibrugtages. Også selv om det medfører en yderligere forsinkelse, siger Anders Møller.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.