Mens sagen om Ubers lovlighed er sparket til hjørne hos Københavns Politi, fortsætter krigen mellem taxichauffører og Uber-chauffører på hovedstadens veje og på sociale medier.
I Facebook-gruppen 'Uber fakta' har vrede taxichauffører samlet informationer om Uber-bilerne i en offentlig tilgængelig database, skriver metroxpress.
Her figurerer nummerplader på 295 biler, der angiveligt er brugt af Uber-chauffører. Samtidig figurerer billeder og navne på chauffører.
Taxichaufføren Thomas Larsen er en af folkene bag 'Uber fakta'. Han erkender, at siden "balancerer på en grænse, hvor loven synes at være overtrådt en gang imellem".
Men samtidig slår han fast, at siden fortsætter, som den er nu:
- Vi er en række vognmænd i hovedstaden, der nu stiller sig sammen, fordi myndighederne har meldt pas. Vi samler informationerne og giver dem videre til politi og Skat, og de har taget imod det med glæde, siger han til metroxpress.
Men databasen er sandsynligvis ulovlig, vurderer advokat Thomas Munk Rasmussen fra Bech-Bruun, ekspert i persondataret:
- Jeg mener ikke, registreringen er båret af saglige og lovlige formål, når de hænges ud på Facebook. Uber-chaufførerne har ikke givet samtykke, så jeg vil - med forbehold - mene, det er i strid med persondataloven, siger han til metroxpress.
Daniel Jensen er Uber-chauffør 10-15 timer om ugen. Han er en af de chauffører, der har sit navn på Facebook-gruppen 'Uber fakta's liste.
- Vi føler os chikaneret og hængt ud, fordi de registrerer os på grund af et særligt tilhørsforhold, og det er ubehageligt. Det er en ren stikkerlinje i mine øjne. De bør respektere, at vi lever i en retsstat, siger han til metroxpress.
Taxichaufførernes dokumentation af Uber-bilerne foregår primært ved at tage billeder af nummerpladerne. Noget, som flere gange har ført til håndgemæng mellem chaufførerne.