Op mod hver fjerde danske patient føler ikke, at deres pårørende bliver lyttet til eller involveret af læger og sygeplejersker, når de er syge.
Det afslører Landsdækkende Undersøgelse for Patientoplevelser for 2015 (LUP), der bygger på en spørgeskemaundersøgelse blandt 164.805 danske patienter.
Det skriver Ekstra Bladet lørdag.
Undersøgelsen viser også, at op mod 28 procent af patienterne oplever, at sundhedspersonalet ikke giver deres pårørende mulighed for at deltage i beslutninger om behandling og pleje, når de er syge.
Og det er bekymrende, mener Annette Wandel, chef for kvalitet og politik i Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
- Man ved, at de pårørende har en særlig viden som de sundhedsprofessionelle kan bruge, og det handler om, at de pårørende kender patientens normale tilstand. De pårørende kan komme med vigtig viden om, at her er noget, der er anderledes end vi plejer at opleve, og som kan være tegn på, at der er noget galt. Den viden skal sundhedsvæsenet bruge, og det er de ikke altid gode til, siger hun til Ekstra Bladet.
Hun fortæller, at det for læger og sundhedspersonale handler om at huske at inddrage de pårørende.
- Sundhedsvæsenet skal tage pårørendes observationer meget alvorligt, fordi de kan være med til at identificere fejl, siger Annette Wandel.
- Pårørende har en viden, ikke mindst når det gælder et barn, men også når det gælder ens ægtefælle eller mor, som kan være virkelig vigtig information til at få opdaget, hvis der noget, lægerne skal være opmærksomme på, fortæller hun.
Formanden for Lægeforeningen, Andreas Rudkjøbing, mener, at lægernes arbejdspres kan være en af årsagerne til, at mange pårørende til syge patienter ikke føler, at de bliver lyttet til.
- Det handler om flere ting. Jeg tror først og fremmest, at man kan opleve, at der ikke er tid og rum til det i dagligdagen. Der skal løbes ufattelig stærkt, stuegangen er presset, tiderne i ambulatoriet er korte. Og så hører vi fra vores egne medlemmer (lægerne, red.), at de ikke har særligt gode rammer til at tage de samtaler, og særligt ikke når de er af mere alvorlig karakter, siger Andreas Rudkjøbing.
Han understreger, at patient-inddragelse er noget, sundhedsvæsenet er ved at omstille sig til at kunne forbedre.