Karsten Hønge er beskæftigelsesordfører for SF. Han udlært tømrersvend og arbejdede i en længere årrække på forskellige byggepladser. Han er også tidligere fagforeningsformand gennem 16 år. Karsten vil især skrive om vilkårene på arbejdsmarkedet – altid med udgangspunkt i dem, som har mindst.
Endelig starter retssagerne om Uber.
Vi har ventet alt for længe, og imens har flere og flere piratchauffører stjålet arbejdet fra chauffører med overenskomst. De har opført sig som gøgeunger, der skubber andre ud ad reden.
Forhåbentligt ender det med, at den form for fup-og-fidus-forretning bliver kørt til retslig ophugning. Ubers pirattaxaer eksisterer i nogle lande, men de skal sendes på omkørsel uden om Danmark. Både kunder og ansatte i branchen fortjener bedre.
Et velfærdssamfund med tryghed og ordnede forhold er uforenlig med Wild West-tilstande på gaderne. Hårdtarbejdende mennesker, også i transportbranchen, har krav på civiliserede forhold.
Liberal Alliances kæledække
Det er jo ikke en tilfældighed, at Uber er blevet Liberal Alliances kæledække. De ser pirattaxaer som en del af nedbrydningen af velfærdssamfundet. Sten for sten vil de pille fundamentet for et godt og velfungerende arbejdsmarked fra hinanden.
Selvfølgelig er pirattaxaer en smule billigere, men det er småpenge at spare. Det er jo ikke fordi de har opfundet en fiks forretningsmodel eller en smart app. De har såmænd bare droppet at stille krav til chaufførenes uddannelse, til vognmændenes økonomiske sikkerhed, og til bilernes indretning. Skattebetalingen ligger hen i det uvisse, men det er vist for ægte liberalister bare en yderlig charme.
Med unfair konkurrence kan alle firmaer erobre et marked, og Uber er unfair konkurrence med usmagelige metoder.
Social dumping i ny forklædning
Social dumping kommer i mange forklædninger, og nu også i nye gevandter under navnet ”deleøkonomi”. Det lyder smart og nyt, men er bare gammeldags snyd.
Uber skal stoppes, og forhåbentlig vil retssagerne slå de første søm i ligkisten. Hvis de overlever, vil de placere sig oven på ruinerne af en taxabranche, hvor hårdtarbejdende chauffører med overenskomst bliver sparket ud af bilerne. Pirattaxaer er skidt for både forbruger og samfund.
Penge sparet i dag, kommer samfundet til at betale tilbage, når arbejdspladser med ordnede forhold forsvinder.
Uber i problemer verden over
Andre steder i verden er Uber ude i et hav af konflikter. Firmaet har lagt sig ud med myndighederne i 71 lande, delstater og byer. Der er indtil nu 41 kørselsforbud, 12 store bødesager og 18 retssager. Så sent som i sidste uge måtte Uber betale en millionerstatning i USA.
Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.