Systemet fungerer godt nok, som det er nu, og derfor skal politikerne ikke sikre kædeansvar over for entreprenørerne på metrobyggeriet i København. Det mener Liberal Alliances arbejdsmarkedsordfører, Joachim B. Olsen.
- Vi har et af de bedste arbejdsmarkeder i verden. Det tror jeg også, fagbevægelsen synes. Det ville da egentlig også være mærkeligt, hvis fagbevægelsen ville have Folketinget til at sørge for, at overenskomsterne bliver overholdt. Det ville underminere fagbevægelsens rolle fuldstændig, siger Joachim B. Olsen til TV2 News.
Kan ikke begge dele
Kædeansvar er et middel mod social dumping. Hvis der indføres kædeansvar skal en hovedentreprenør også have ansvar for, at arbejdsklausuler, der sikrer ansatte løn og arbejdsvilkår svarende til danske overenskomster, overholdes blandt underentreprenører.
LÆS OGSÅ: Metroarbejdere: Sådan foregik underbetalingen af os
Joachim B. Olsen, mener, at metrovirksomhederne selvfølgelig skal overholde de aftaler, som de indgår med de ansatte. Men man kan ikke både kræve at politikere på den ene skal hjælpe med at udbrede overenskomster gennem kædeansvar og på den anden side kræve, at overenskomster kun skal gælde for dem, der har tiltrådt dem.
Bredt samarbejde
Ane Halsboe-Jørgensen, der er socialdumping-ordfører for Socialdemokraterne, er langtfra enig.
- Vi skal gøre alt, hvad vi kan, fra myndighedernes, fagforeningernes og virksomhedernes side for at komme social dumping til livs.
- Vi har igennem lang tid sagt, at kampen mod social dumping har topprioritet hos os. Hvis man arbejder i Danmark, skal det være på danske vilkår. Man bliver opdaget, hvis man snyder 38 mennesker for 47 millioner kroner, siger Ane Halsboe-Jørgensen til TV 2 News, og henviser til den kommende faglige voldgiftssag, som 3F fører på vegne af udenlandske ansatte i metrofirmaet Cipa, der altså møder et historisk højt millionkrav i retten.
Sagen bliver efter planen afgjort 20. februar, hvor 38 nuværende og tidligere ansatte i Cipa vil stå frem og fortælle om, hvordan de er blevet snydt for i gennemsnit over 20.000 kroner per måned. Onsdag i denne uge strejkede op mod 70 italienske og rumænske vrede metroarbejdere, fordi de er utilfredse med deres lønvilkår.
Ingen kommentarer
Cipa er lige som de andre leverandører forpligtet til at betale løn efter dansk overenskomst.
Selv afviser Cipa i en mail til TV 2 Nyhederne beskyldningerne som falske påstande. Derudover vil firmaet ikke kommentere sagen og henviser i stedet til metrobyggeriets hovedentreprenør CMT - Copenhagen Metro Team.
Men her vil man heller ikke sige noget, før sagen er afgjort ved en faglig voldgift.
Stort initiativ mod løndumping
Det er ikke mere end to uger side, at Metroselskabet i samarbejde med hovedentreprenøren på metrobyggeriet i København, Copenhagen Metro Team, CMT, tog initiativ til at bekæmpe løndumping på metrobyggepladserne.
Der blev blandt andet sat informationstavler op på alle 22 byggepladser, udleveret materiale om rettigheder til alle medarbejdere ligesom fagforeningerne fik rykkede ind i skurvogne på tre store byggepladser.
Læs også: CMT om metrostrejke: Der kan nemt opstå sprogproblemer
I sommer kom det frem, hvordan Cipa kun lønnede de ansatte for 37 timer, selvom en række rumænske arbejderes timesedler viste, at de arbejdede 60 timer om ugen. Det samme fremgik af Cipas eget vagtskema.
Selvom firmaet skrev den korrekte mindsteløn på 115 kroner på lønsedlen, endte den reelle timeløn således langt under dansk standard.
'Knepper dig i røven'
Avisen.dk har tidligere skrevet om det barske arbejdsmiljø og arbejdsforholdene på metrobyggerierne i København.
Læs også: Chef på metroen: "Jeg får ham der til at kneppe dig i røven"
En utilfreds chef har således råbt til en ansat: 'Jeg får ham der til at kneppe dig i røven, og så bliver du sparket om bord på den næste flyvemaskine'.
I en anden sag blev en byggeleder vred på en ansat og bankede hans hånd ind i et bræt, så den blev spiddet på et søm.
Læs også: Metro-chef anmeldt for rå vold: Ansat spiddet med søm