Udbudsrunder, hvor ens job 'kastes op i luften' hvert sjette år betyder, at mange reddere ikke orker faget længere. Det siger tillidsfolk i hovedstadsområdet, der har landets absolut travleste ambulancedrift.
- Hvert sjette år bliver vores job sendt i udbud, og så ved man ikke, om man er købt eller solgt. Det slider på folk. De får nok. De kan ikke holde det ud mere, siger Dennis Thorbech Christensen, der er tillidsmand for redderne på Frederiksberg, som fra februar bliver lagt ind under Københavns Brandvæsen og skal arbejde under en ny kontrakt.
39 ud af 40 reddere har, ifølge tillidsmanden, forladt ambulancetjenesten på Frederiksberg de seneste fem år.
Det er altså ikke en chokoladefabrik
Dennis Thorbech Christensen peger på, at det ikke er på grund af barske oplevelser, at redderne forsvinder. Men fordi de føler sig presset af udbudsrunder, hvor økonomi og effektivitet er væsentligste parametre.
- I gamle dage servicerede vi borgerne, nu servicerer vi regionerne. Der er konstant måling og overvågning af vores arbejde. Hvor hurtigt kommer vi afsted, hvor effektive er vi, hvor hurtigt kan vi komme videre fra borgerne igen. Men det er altså ikke en chokoladefabrik det her, siger tillidsmanden.
- Et barn var blevet kørt ihjel, og de ville gerne lige sidde og drikke en sodavand oven på den hændelse. Men regionens vagtcentral var uforstående overfor, at man kunne have brug for det. Det er jo sådan noget, der får folk til at flygte fra faget
Thomas Brücker, der er tillidsmand hos Københavns Brandvæsen, er også noget lunken over for udbudsrunder og nye kontrakter. Han siger, at man i København har formået at holde nogenlunde på redderne, men han har ikke stor tiltro til, at det fortsætter:
- Hver gang opgaven har været i udbud, skrues der på prisen, så forholdene bliver dårligere. Fra februar lægger regionen op til, at pauser skal holdes på hospitaler og andre steder i byen, så vi er nødt til at have mad med i ambulancerne. Det, mener vi ikke, er rimeligt, siger Thomas Brücker.
Han advarer om, at de nye vilkår vil få folk til at fordufte fra faget:
- Der er mange, der har sagt til mig, at hvis der ikke kommer bedre pauseforhold, så vil de ikke udsætte sig selv for det længere, siger han og peger på, at redderne allerede nu synes, deres pause-vilkår er noget skrabede. De har ret til 29 minutter på deres 12 timers vagt, men har dog et kvarter til at nå hjem til stationen og afholde pausen.
Thomas Brücker fortæller om en episode, der gjorde redderne vrede:
- Et barn var blevet kørt ihjel, og de ville gerne lige sidde og drikke en sodavand oven på den hændelse. Men regionens vagtcentral var uforstående overfor, at man kunne have brug for det. Det er jo sådan noget, der får folk til at flygte fra faget, siger han.
Dækker ind med overarbejde
I Region Syddanmark har man den seneste tid kunnet se, hvad det skaber af uro, når vagtplanen ikke hænger sammen. Da udbudsrunden kørte sidste år, og Falck tabte opgaven til BIOS, forlod omkring 80 reddere branchen - en del gik på efterløn.
Ifølge Falck, der bliver den store operatør i Region Hovedstaden fra næste år, mangler man lige nu 50 reddere, blandt andet fordi der skal stilles med to nye ambulanceberedskaber.
- Lige nu kan vi dække manglen ved, at vores medarbejdere accepterer overarbejde, men det er naturligvis ikke holdbart i længden, siger kommunikationschef Louis Illum Honoré.
Besværligt at drive
Han mener dog, at udbud 'efterhånden er blevet hverdag' og afviser, at det får medarbejdere til at sige op. Men han erkender, at ekstra pres har en konsekvens:
- I perioder oplever vi - ikke mindst i Region Sjælland og Region Hovedstaden - at ambulanceredderne er presset på grund af den stigende aktivitet og for eksempel er kede af, at de ind imellem bliver købt fri af deres pauser, siger han.
Thomas Brücker har dystre udsigter for ambulancedriften i hovedstadsområdet:
- For fem ti år siden var der en helt anden gejst. I dag er folk mere negative og utrygge, for vi ved ikke, hvornår vi skifter arbejdsgiver. Jeg tror, det her bliver rigtig besværligt at drive. For når først redderne presses, så forsvinder lysten og fleksibiliteten også, siger han.
I et skriftligt svar til Avisen.dk henviser Region Hovedstaden til, at regionspolitikerne har besluttet, at regionen ikke selv skal stå for ambulancedriften, og at den i stedet skal udliciteres. Derfor har regionen sendt driften i udbud, fordi ambulancedrift, ifølge EU, er en udbudspligtig ydelse. Ansættelsesvilkårene for redderne er en sag for arbejdsmarkedets parter, lyder det.