87-årige Hedvig: Det er så svært at få hjælp
Mange ældre er blevet sat af sporet, når de skal kommunikere med kommunen for at få hjælp. En af dem er 87-årige Hedvig.


"Der er så mange foranstaltninger, man skal igennem. Og alt det her med det der computer, det kan jeg ikke," siger Hedvig Pedersen til dr.dk.

Hedvig fra Aalborg er langt fra den eneste.

Ældre Sagen oplever en eksplosion i antallet af henvendelser om hjælp til at kommunikere med kommunen.

Ældre Sagen har således fået 15.000 henvendelser i 2008. Det tal var i 2013 26.000.

Det er ikke kun decifreringen og tolkning af de indviklede breve fra kommunen, der er problemet. Nu foregår kommunikationen over computeren, og det kan være problematisk.

Det er ikke så nemt

Hedvig Petersen har heldigvis sin datter ved hånden, når der skal søges om boligstøtte eller anden hjælp fra kommunen. Men det er langt fra alle ældre, der er så heldige.

"I forhold til tidligere hvor borgeren kunne gå ind lokalt i den enkelte kommune, så skal de jo i dag henvende sig til Udbetaling Danmark, siger Dorthe Jespersgaard, borgerservicechef i Aalborg," der anderkender at det er blevet en lille smule mere besværligt for den enkelte borger.

Kilde: DR.dk

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.