Fotofælder og registerkontrol for udenlandske lastbiler.
Der skal skrappere midler i brug for at bekæmpe piratkørsel på danske veje. Sådan lyder det i disse dage fra blandt andet SF, Socialdemokratiet og DF op til europaparlamentsvalget.
Bliv ven med os på Avisen.dk på Facebook - klik her og vær med nu
SF kaster sig ind i kampen med seks nye forslag til en styrket indsats over for ulovlig cabotage – indenrigskørsel med internationale lastbiler.
”Vi skal have bedre kontrol med ulovlighederne, der undergraver den danske transportbranche,” siger Margrethe Auken, der er SF's spidskandidat til Europa- Parlamentsvalget.
8.000 tabte chauffør-job
Fra 2008 til 2012 er der ifølge 3F forsvundet 8.000 danske chaufførjob. Meldingen fra fagforeningen er, at der bliver snydt, så det driver.
Det foregår blandt andet ved at bruge udenlandske lastbiler og udenlandske chauffører til at udkonkurrere de danske truckere.
SF foreslår foto-kontrol ved samtlige grænser straks. De skal aflæse lastbilernes nummerplader automatisk og registrere ind- og udkørsel af Danmark.
Partiet vil kæmpe for, at udenlandske transportvirksomheder og chauffører – modsat i dag – skal registreres i det såkaldte RUT-register for udenlandske tjenesteydere ligesom det er tilfældet inden for byggebranchen.
Og så skal regeringen holde fast i, at transport af tomme containere, paller og blomsterbure ikke giver adgang til at foretage tre cabotageture inden for syv dage.
S-kandidat: Kæmpe regel-rod
Både Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne har meldt sig på banen med tiltag, der skal bevare lastbiler med danske nummerplader herhjemme.
LÆS OGSÅ: EP-kandidater blæser til kamp mod vejpirater
DF's Morten Messerschmidt mener også, at vi skal opsætte nummerpladescannere ved grænsen. Derudover skal udenlandske chauffører maksimalt have lov til at køre ti cabotagekørsler om måneden, mener han.
Socialdemokraten Ole Christensen er ikke imponeret af SF’s forslag. Han påpeger, at regeringen barsler med et forprojekt, der skal undersøge fotofældernes effekt.
”Problemet kan ikke løses i Danmark alene. Kommissionen skal tage sig sammen og kigge på de her regler (for cabotage, red). Der er ingen lande, der efterhånden kan finde ud af dem, og de bliver administreret vidt forskelligt i alle lande,” siger Ole Christensen.
Den danske regering har indført en række kontroltiltag i de seneste år, påpeger han. Derfor skal den store kamp om social dumping og landevejspirateri vindes i EU.
”Det skal ikke være muligt at blive ved med at have postkasse-selskaber, der kan anvendes til at rekruttere billige chauffører, så du via systematiske planlægning af transporten kan udkonkurrere dansk vognmænd og chauffører,” siger Ole Christensen.