Søndag samles 800 af landets buschauffører til stormøde i Odense Congress Center for at råbe politikere og trafikselskaber op.
Ifølge en undersøgelse, som fagforbundet 3F har foretaget blandt 2.600 chauffører, er arbejdsmiljøet under massivt pres. Syv ud af ti chauffører svarer i undersøgelsen, at de ikke kan holde pauser, fordi køreplanerne ikke passer til dagligdagen i trafikken.
Samtidig har halvdelen af chaurfførerne oplevet, at deres pause har været placeret enten i begyndelsen eller slutningen af en vagt.
Ligeledes kæmper chaufførerne med at have nok tid i køreplanen til at starte bussen op. Og det giver anledning til bekymring i fagforeningen 3F, fortæller forhandlingssekretær i 3Fs transportgruppe, Kim Poder.
- Det bekymrer os, at folk presses på den måde. Det er ikke en sund livsstil hele tiden at være under pres, ikke kunne gå på toilettet eller holde de pauser, man har brug for. Det er helt basale behov, der ikke bliver opfyldt. Nogle chauffører siger, at de ikke tør risikere at drikke væske, selvom de sidder og sveder i 30 graders varme, fordi de ikke kan komme på toilettet. Det er helt vanvittigt, siger Kim Poder til Avisen.dk.
Handler om tid
Det kan også være en reel sikkerhedsrisiko, hvis trætte chauffører kører passagerer rundt på de danske veje, mener 3F.
- Det er farligt at sidde bag rattet i en tung bus, hvor du har ansvar for passagerernes sikkerhed, hvis du ikke får den næring, du har brug for, fordi der ikke er tid til det, siger Kim Poder.
På stormødet vil chaufførerne forsøge at råbe politikere og trafikselskaber op. Chaufførerne mener, at de er underlagt et 'tidstyranni,' fordi køreplanerne er strammet til i en sådan grad, at der ikke er tid til, at de kan holde 25 minutters pause, som de ifølge overenskomsten har krav på.
- Chaufførerne bliver påvirket på den måde, at de ikke kan yde optimalt, og det går også ud over kundeservicen. Vi snakker 10 timers arbejdsdage, hvor man måske har 10 minutters på et tilfældigt tidspunkt. De her små ophold, når man ankommer til endestationen, varer måske også kun et par minutter, hvor man skal nå på toilettet eller ryge en cigaret, siger Kim Poder.
Der skal være mere luft i den daglige planlægning, mener han, så der et tid til at nå på toilettet, få hvilet og spist. Der er brug for forskellige løsninger alt efter behovet, pointerer Kim Poder.
- I de store og mellemstore byer har problemerne en karakter, hvor det dagligt kan være op til halvdelen af pausen, man ikke får holdt - ofte fordi trafikmønstre og køreplaner ikke passer sammen. I de mindre byer og landområder er køreplanerne strammet så meget til, at der slet ikke er tid til de små ophold ved endestationen eller forsinkelser, siger Kim Poder.