8 sundhedstips du ikke har hørt før
Vi ved efterhånden godt at varieret kost og regelmæssig motion er vejen til sundhed, men her er 8 sundhedstips du sikkert ikke har hørt før.
Disse sundhedstips har du nok ikke set før.
Disse sundhedstips har du nok ikke set før. Colourbox


De fleste råd man hører, er efterhånden selvsagte. Hvis du vil have mere energi, sov mere, hvis du vil tabe dig, spis mere varieret osv.

Men der er nogle tips, der med sikkerhed vil få de fleste til at løfte lidt på øjenbrynene. Vidste du for eksempel at du skal drikke varme drikke, hvis du vil køle ned?

Her er 8 tips fra Huffington Post, du måske ikke har hørt før.

Drik kaffe og få en bedre lur

Et japansk studie viser, at hvis du drikker en kop kaffe, lige inden du tager en lur på 20 minutter, har kaffen en forstærkende effekt på dit energiniveau når du vågner. Koffeinen virker nemlig når du vågner, og hjælper hjernen med at blokere for stoffet adenosine, der får dig til at føle dig træt.

Ingen tandbørstning efter du har spist

Hvis der bare er en lille smule syre i den mad, du har spist, kan det være skadeligt at børste tænder umiddelbart efter. Emaljen på tænderne bliver blødgjort af syre, og en tandbørste vil bare fjerne det beskyttende lag.

Vil du ned i buksestørrelse? Så skal du veje mere

Muskler vejer mere en fedt, og hvis du vil ned i størrelse, skal du tage på i muskelvægt. Mark Nutting, direktør i SACO Sport & Fitness fortæller, at ét kilo muskler fylder mindre end et kilo fedt. Man kommer til at veje mere, men fylde mindre.

Energidrikke giver dig ikke energi

Det eneste en energidrik kan, er at booste din energi. Koffeinen er fem gange så høj som i kaffe, men det høje sukkerindhold gør, at din energi falder lige så meget igen en halv time efter. Desuden indeholder energidrikke stoffer, der gør dig irritabel og nervøs.

Du bliver ikke let af light

En undersøgelse fra Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health viste at overvægtige, der spiste light-produkter, slet ikke blev sundere. Tværtimod havde kompenseret på andre områder, og dermed indtaget flere kalorier.

"Mange tror at 'lavt fedtindhold,' 'lavt sukker-indhold' eller 'light' betyder sundt eller færre kalorier, men det er ikke altid sandt," fortæller Goodson.

Drik varmt for at køle af

På en svedig sommerdag kan det være fristende at række ud efter den iskolde cola, for at køle kroppen af.

I virkeligheden skal du række ud efter en kop te eller kaffe.

Kroppen registerer nemlig den høje temperatur og får dig til at svede mere. Når du sveder mere køler kroppen bedre af.

Løb en tur hvis du er træt

Du er kommet hjem fra en lang arbejdsdag og har slet ingen energi tilbage til resten af dagens gøremål. Det er nok det sidste man har lyst til, men en rask løbetur kan faktisk booste dit energiniveau.

Undersøgelser viser at 30 minutters moderat motion kan øge din energi og koncentrationsevne.

Smid den antibakterielle sæbe ud

Der er ingen beviser for, at den antibakterielle sæbe er sundere end den normale sæbe. Chancen for du smitter andre med sygdomme er lige så stor som ved den normale.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.