8 gode råd: Sådan taber du dig let hver uge
Der skal bare få ændringer til i hverdagen, før du taber dig.
Der skal bare få ændringer til i hverdagen, før du taber dig.
Der skal bare få ændringer til i hverdagen, før du taber dig. Colourbox.


Er du ikke typen, der gider være på en hård kur eller træne intensivt for at smide et par kilo, så skal du læse med her.

For med få ændringer i din hverdagskost, kan du faktisk smide et halvt kilo om ugen – og det er uden de store afsavn. Hvis man skærer omkring 500 daglige kalorier af – altså 3.500 kalorier på en uge – kan det lade sig gøre.

Her får du otte lette veje til at skære på kalorierne:

1. Drop ost på din sandwich

-  Et enkelt stykke ost kan let koste dig 80 eller 100 kalorier, siger diætist Kylene Bogden fra Cleveland Clinic i Ohio.

Hvis du dropper de to-tre stykker ost på din daglige frokostsandwich, kan du altså spare op mod 300 kalorier om dagen. Plejer du at spise en sandwich med ost tre dage om ugen, har du allerede skåret 900 kalorier fra din kost, skriver Womenshealthmag.com.

Virker disse fem populære slankekure? Få svaret på Soendag.dk

2. En burger i salatblad

- Et stykke sprødt salat indeholder omkring fem kalorier, mens en typisk burgerbolle indeholder 250, forklarer Kylene Bogden.

Erstat bollen med salat, og du har hurtigt sparet 500 kalorier, hvis du plejer at spise to burgere til aftensmad.

3. Drop juicen

Et enkelt glas juice kan indeholde så meget som 120 kalorier. Erstat det i stedet med danskvand med frugtsmag eller en vand med smag og urter, og du vil spare 100 kalorier per glas. Det giver 700 kalorier om ugen, hvis du plejer at drikke juice dagligt.

4. Undgå dressing

En færdigblandet dressing kan indeholde rigtig mange kalorier. Diætistens råd er, at man i stedet presser en halv citron ud over salaten.

- Du får et smagskick, og det binder salatingredienserne sammen – mens du let kan slette 200 kalorier fra din kost, siger Kylene Bogden.

5. Brug mandelmælk i stedet for mælk

Spiser du havregryn til morgenmad, skal du prøve at spise dem med mandelmælk i stedet for almindelig mælk. Mandelmælk indeholder nemlig kun 30 kalorier per portion, mens komælken er oppe på 70 kalorier. Det lyder måske ikke af meget, men på en uge giver det faktisk 280 kalorier, lyder det fra diætisten.

Gør mælk dig tyk, eller kan du ligefrem tabe dig med mælkeprodukter? Få svaret på Soendag.dk

6. Spray din olie på

Når vi doserer olivenolie på en pande eller på maden, er det let at komme til at hælde for meget på. Men med en spraydåse, hvor olien hældes i, kan den lettere fordeles over panden eller salaten, og dermed sparer man rigtig mange kalorier. Faktisk op til 250 kalorier per måltid, siger Kylene Bogden.

7. Smør med græsk yoghurt

I stedet for at bruge smør eller mayonnaise som underlag på din sandwich, kan du i stedet bruge græsk yoghurt, som du kan købe med en meget lav fedtprocent.

Hvis du dropper fem spiseskefulde mayonnaise om ugen og erstatter med græsk yoghurt i stedet, giver det omkring 335 kalorier.

8. Den ‘sunde’ pizza

Hvis du endelig skal spise pizza, så vælg en med en tynd skorpe og drop både kød og ost på pizzaen. På den måde sparer du hurtigt 350 kalorier på det i forvejen kalorietunge måltid.

Mia Qvist Scheelsbeck, Traffic Center, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.