700.000 Seat-biler er udstyret med snydesoftware
Audi og Skoda har allerede oplyst tal, og nu har det sidste af fire mistænkte mærker meldt sig på banen.
700,000 biler fra Seat er også udstyret med snydesoftware, der i test sminker udledningstal for kvælstofilter, siger en talsperson fra Seat. Seat er med i VW-gruppen.
700,000 biler fra Seat er også udstyret med snydesoftware, der i test sminker udledningstal for kvælstofilter, siger en talsperson fra Seat. Seat er med i VW-gruppen. Foto: PER FOLKVER/Polfoto/POLFOTO


700.000 biler fra Seat er udstyret med snydesoftware, der i test sminker tal for udledning af kvælstofilter, fortæller en talsperson for bilmærket.

Den spanske bilproducent Seat er med i VW-gruppen.

På verdensplan skal 11 millioner dieselbiler fra Volkswagen-koncernen være udstyret med et program, der gør, at bilen under test viser en markant lavere udledning, end køretøjet reelt udleder.

To andre mærker i koncernen, Audi og Skoda, har allerede oplyst, at henholdsvis 2,1 og 1,2 millioner af deres dieselbiler er produceret med anordningen.

Den tyske regering har givet Volkswagen en frist, 7. oktober, til at fremlægge en handlingsplan for håndtering af krisen.

Der er sket en omfattende udrensning i ledelsen hos den tyske bilgigant, hvor man blandt andet har fyret den administrerende direktør, Martin Winterkorn, og erstattet ham med Porsches chef, Matthias Müller.

Martin Winterkorn er siden sigtet for bedrageri.

Også et bestyrelsesmedlem forlod med omgående virkning bestyrelsen til fordel for Skodas bestyrelsesformand.

Den tyske bilkoncerns aktier faldt betydeligt på børsen i Frankfurt, da skandalen blev afsløret, og de dykkede yderligere, da Volkswagen bekræftede sagens globale omfang.

Miljømyndighederne i USA har varslet en bøde på op mod 120 milliarder kroner, hvilket er mere end Volkswagens samlede driftsoverskud fra sidste år.

Op mod 91.000 danske biler er udstyret med programmet, og Volkswagen i Danmark ved endnu ikke, om softwaren ligger aktivt eller inaktivt i bilerne.

- De vil hurtigst muligt finde ud af, om det er en teknisk eller softwaremæssig opgradering, bilerne skal have, siger VW's danske pressechef, Søs Ilum, til Ritzau.

Skandalen omfatter både privatbiler og erhvervsbiler, og det anslås, at 58 procent er fra Volkswagen, 16 procent er fra Audi, 18 procent er Skodaer, og otte procent er Seat-biler.

/ritzau/AFP

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.