5 ting vi ofte misforstår på slankekure
Er du for idealistisk og sætter helt forkerte mål, vil din slankekur formentlig ikke gå så godt.
Bliver du også lidt for idealistisk, når du skal tabe dig?
Bliver du også lidt for idealistisk, når du skal tabe dig? Foto: Colourbox


Det er svært at være på slankekur, og man møder mange udfordringer, når man skal holde den slanke linje.

Men ifølge Susan Albers, der er klinisk psykolog på Cleveland Clinic og forfatter til slankebogen ’Eat Q: Unlock The Weightloss Power of Emotional Intelligence’, er der rigtig mange mennesker, der faktisk er misinformeret, når de begynder på slankekur. Det skriver Womenshealthmag.com.

Her er fem ting, som mange ofte misforstår, når de er på kur:

1. fejl: Man er for idealistisk

På kurens første dag er de fleste overambitiøse omkring målet, og hvordan de når dertil. Og så ender man med at give op.

- Det er vigtigt at være realistisk og indse, at man ikke kan spise helt perfekt på en kur, siger Susan Albers.

Det er måske svært at undgå sukker helt, men du vil også tabe dig, hvis du bare skærer ned på indtaget af det. Og kuren vil være lettere at overholde.

Tab 1 kilo om ugen uden at være sulten. Få den effektive slankekur på soendag.dk

2. fejl: Man ændrer kun på kosten

- Ofte behøver man ikke at ændre radikalt på ens kostvaner, hvis man spiser for at tabe sig. Man skal ændre måden, man spiser på, siger Susan Albers.

Hvis man eksempelvis spiser foran fjernsynet eller computeren, fjerner man helt fokus fra maden. Man skal i stedet fokusere med både krop og sind på, hvad man spiser. Både smag, duft, konsistens mm. Det gør nemlig, at din hjerne i højere grad registrerer, hvad du spiser, og når du har spist nok.

 

3. fejl: Målet er forkert

For mange mennesker er målet på en slankekur, at man skal tabe sig 10 kilo eller gå to buksestørrelser ned. Men det er et frustrerende mål, som kan være svært at nå – og så ender man simpelthen med at give op.

Susan Albers råder til, at man i stedet giver sig selv et procesorienteret mål, som man kan krydse af listen hver dag. Det kan fx være at løbe 20 minutter eller spise fem portioner grøntsager på en dag.

Prøv en komplet kostplan, når du skal tabe dig. Få den på femina.dk

4. fejl: Man lader sig inspirere for meget af andre

Når man vælger en slankekur, er det ofte efter inspiration fra en veninde, der måske har været på juicekur eller har skåret brød og pasta væk fra kosten. Men fordi hun har haft succes med den slankemetode, er det ikke sikkert, man selv får det.

Vi har alle forskellige kroppe med forskellige behov, og vores psykologi er heller ikke ens. Derfor råder Susan Albers til, at man i højere grad lytter til sine egne behov og kroppens signaler.

5. fejl: Maden er enten ’god’ eller ’dårlig’

Hvis du helt undlader at spise den usunde mad, kan det føre til cravings, du slet ikke kan styre, og så ender det måske med, du overspiser af det usunde. Men du kan også overspise af bær og avocado, der indeholder en del kalorier.

Så sæt dig ind i næringsindholdet i det, du spiser, og lad være med at udelade noget fra din kost, lyder rådet fra Susan Albers.



Mia Scheelsbeck, Traffic center, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.