5 sunde måder at bruge rodfrugter på
Efteråret er sæson for lækre rodfrugter – her får du gode tips til at bruge dem.
Brug efterårets rodfrugter i din mad. 
Brug efterårets rodfrugter i din mad.  FOTO: Scanpix


Vi går ind i den mørke tid med efterår og vinter, og dermed træder vi også ind i sæsonen for rodfrugter.

De sunde rødder er der masser af fordele ved. Ernæringsekspert hos iForm.dk Martin Kreutzer har her samlet fem måder, du let og sundt kan bruge rodfrugterne på:

1. Til slankekuren

En af de store fordele ved rodfrugter er, at de mætter meget for få kalorier. Og der er specielt en gruppe rodfrugter, der er særligt effektive til slankekuren. 100 g majroe koster eksempelvis kun 26 kalorier, kålrabi 34 kalorier, knoldselleri 35 kalorier og gulerod 36 kalorier i kalorieregnskabet.

Skal du træne, kan du også vælge at spise en gruppe rodfrugter, der indeholder lidt flere kalorier – dog stadig ikke ligeså meget som f.eks. pasta. Du kan spise 100 g skorzonerrod for 84 kalorier, jordskok for 65 kalorier og rødbede for 51 kalorier.

Få gode tips: Sådan bruger du mere konkret rodfrugter i din mad på Søndag.dk

2. Til maven

Vil du sørge for at holde gang i fordøjelsen, kan du gå efter de rodfrugter, som er særligt fiberrige. Hvor kartofler indeholder 1,4 g fibre per 100 g, indeholder pastinak 4,5 g, persillerod 4,3 g, knoldselleri 3,9 g og gulerod 2,7 g.

3. Pas på skrællen

Da der sidder rigtig mange sunde vitaminer og plantestoffer i skrællen på rodfrugterne, må du endelig ikke skrælle for meget af dem. Investerer du i en såkaldt tyndskræller, kan du vedligeholde ret meget af den sunde skræl.

Mangler du inspiration til en sund morgenmad: Få opskriften på en sund og lækker morgengrød på Femina.dk

4. Styr på blodsukkeret

Rodfrugter er uden tvivl mest sunde rå. Når de bages eller koges, indeholder de mange hurtige kulhydrater, som kan få blodsukkeret til at stige. Netop af denne grund er rodfrugter faktisk også en lidt udskældt spise. Men du skal bare indtage rodfrugterne sammen med proteinrigt kød, fisk eller fjerkræ, da det gør, at rodfrugterne er længere tid om at komme igennem systemet, og dermed stiger blodsukkeret heller ikke så meget.

5. På med fedtet

Du kan bedst optage de gode næringsstoffer, der er i rodfrugterne, hvis du indtager dem med sunde fedtstoffer. Næringsstofferne er nemlig fedtopløselige. Det kan du gøre ved at dryppe oliedressing ud over salaten med rodfrugter, kerner over en ovn ret med rodfrugter, eller du kan spise en rå gulerod med lidt hummus eller mandler til.

Kilde: iForm/Af Mia Qvist Scheelsbeck, Traffic Center, Aller Media

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.