5 råd til at drikke dig slank
Hver dag bør du indtage mindst to liter væske, men det er ikke ligegyldigt hvad eller hvornår du drikker, hvis du vil bevare figuren.
Vandmelon indeholder 92 procent vand og kan nemt laves til en lækker smoothie.
Vandmelon indeholder 92 procent vand og kan nemt laves til en lækker smoothie. Foto: Depositphotos


1. Vandmelonsaft

Så længe de er lavet uden sukker er smoothies en uskyldig måde at sikre en sund vandbalance - og vandmelon er en fantastisk, kaloriefattig ingrediens. Ikke alene består den fra naturens hånd af 92 procent vand, men er også fyldt med vigtige næringsstoffer som det kræft-bekæmpende lycopen, samt aminosyren arginin, der i undersøgelser har vist sig at reducere fedtprocenten samt styrke muskelmassen.

En undersøgelsen fra Purdue University i 2012 viste ligefrem at mus på en fedtrig diæt, der drak vandmelon-ekstrakt tog 30 procent mindre på, end en kontrolgruppe, der fik den samme fede og kolesterolrige kost.

2. Kaffe

En nyere spansk undersøgelse viste at trænede atleter forbrændte 15 procent flere kalorier i tre timer efter at have trænet, hvis de drak ca. 4,5 milligram koffein per kilo legemsvægt før træningen.

Resultaterne fra Universidad de Castilla-La Mancha, Toledo, Spanien, svarer til at en kvinde på 70 kilo drikker ca. 300 milligram koffein. Det svarer til et par kopper stærk kaffe.

3. Tomatjuice

En nylig undersøgelse fra China Medical University i Taiwan viste, at et dagligt glas tomatjuice medførte en gennemsnitlig reduktion i taljens omkreds (mavefedt) på 1,6 cm og mere end et kilos reduktion af kropsvægten.

Læs også: 10 madråd til at smide mavefedtet

Undersøgelsen er baseret på resultaterne af et otte uger langt forsøg, hvor 30 kvinder blev bedt om at drikke 280 ml tomatjuice, men derudover ikke ændre hverken kost eller motionsvaner.

4. Grøn te

Polyfenolerne i grøn te øger sammen med koffeinindholdet energiforbruget og fedtforbrændingen, hvilket resulterer i vægttab og medvirker til at sikre en sund kropsvægt.

En japansk undersøgelse af 240 voksne viste, at personer, som drikker grøn te og koffein i gennemsnit tabte 1,4 kilo over 12 uger selv om de fortsatte med at spise det samme.

Læs også: 10 nemme råd til at øge forbrændingen

Andre undersøgelser viser, at tedrikkere havde lavere body mass indeks (BMI), mindre kropsfedt samt 2,5 cm mindre taljer sammenlignet med personer, der ikke drak te.

5. Vand

Så snart du slår øjnene op, bør du vakle ud til vandhanen og drikke en halv liter koldt vand på fastende hjerte.

Ifølge tyske forskere fra Medical Faculty of the Charité, Humboldt-University vil det øge din forbrænding med 30 pct. eller ca. 25 kalorier de første timer efter.

Læs også: Smid over fire kilo med dette simple vandtrick

I forsøg øgedes forbrændingen allerede indenfor 10 minutter og nåede et maksimum efter 30-40 min. Mænd brugte hovedsagelig fedt til forbrændingen, mens kvinder hovedsagelig brugte kulhydrater som energikilde.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.