5 råd til at bremse slidgigt i knæet
Flere hundredetusinder danskere lider af slidgigt i knæene, men selv om lidelsen ikke kan kureres, så kan du reducere udviklingen af sygdommen.
Slidgigt kan være smertefuldt, men du kan både reducere udviklingen af sygdommen og smerterne med forskellige råd.
Slidgigt kan være smertefuldt, men du kan både reducere udviklingen af sygdommen og smerterne med forskellige råd. Foto: Depositphotos


Slidgigt er en ledsygdom karakteriseret ved nedbrydning af brusk, ledbånd og knogler. Den mest almindelige slidgigt er i knæ, hofter, hænder og ryg.

Her er fire råd til at forebygge eller reducere udviklingen af slidgigt.

Gå en tur

Ifølge en undersøgelse i 2013 fra Boston University i Massachusetts kan daglige gåture reducere risikoen for slidgigt i knæene og det kræver ikke de 10.000 daglige skridt som oftest anbefales af hensyn til et generelt sundt helbred.

Resultaterne af et to-årigt studie, hvor forskerne fulgte 1.788 deltagere, viste at for hver tusinde skridt var deltagernes mobilitiet 16-18 procent mindre forringet to år senere. Og det ideelle antal skridt viste sig at være cirka 6.000 skridt dagligt.

Drop cola

Ud over at cola er fyldt med sukker, der i store mængder gør dig overvægtig, så er cola og andre sodavand også medvirkende til at forværre slidgigt i knæene hos mænd. Og det er uanset om du er overvægtig eller ej.

Det viste en undersøgelse fra Tufts Medical Center i Boston i 2013, hvor forskerne sammenlignede 2.149 patienter med slidgigt i knæet, der enten drak sodavand med sukker eller ikke drak sodavand.

Læs også: 10 vigtige grunde til at droppe colaen

Forskerne målte mellemrummet mellem deres to knæled flere gange over en to års periode og konstaterede at mænd, drak mere end fem sodavand om ugen havde mistet dobbelt så meget brusk.

Hvorfor ved forskerne ikke, men det skyldtes ikke overvægt for jo mere patienterne vejede,  des mindre brusk mistede de selv om de drak sodavand.

Hoppeøvelser

Højintensiv  træning forbedrede brusken i knæskallen hos 80 postmenopausale kvinder, der havde risiko for - eller mild - slidgigt i en undersøgelse på Institut for Sundhedsvidenskab på Jyväskylä universitet i Finland i 2015.

Den mest effektive træningsøvelse viste sig at være hoppeøvelser og hurtige ændringer af bevægelsesretningen. Tidligere blev denne type øvelser anset for at være skadelige for ledbrusken, selv om det aldrig er blevet videnskabeligt bevist.

Læs også: Overvægt ikke alene årsag til slidgigt

Det vigtigste resultat var, at hoppeøvelsen forbedrede den biokemiske sammensætning af brusken, da den blev scannet med MRI hos patienter med mild slidgigt i knæene. Desuden medførte den 12-måneders lange træning ingen smerter eller stivhed i knæet, så generelt voldte den ikke patienterne problemer.

Spis broccoli

Et stof i broccoli og andre korsblomstrede grøntsager viser sig i en undersøgelse fra University of East Anglia at kunne påvirke udviklingen af slidgigt.

Stoffet sulforaphane, der især findes i korsblomstrede grøntsager, viste sig i celle- og vævstest at blokere enzymer, der ødelægger brusken i knæ, ved at opfange et molekyle, som forårsager betændelse.

Læs også: 7 sunde grunde til at spise broccoli-spirer

Men samtidig konstaterede de, at mus, der blev fodret med en sulforaphane-rig kost fik en smule mindre bruskskader og slidgigt i forhold til mus på en almindelig kost.

Drik mælk

Mælk kan sinke udviklingen af slidgigt i knæet hos især kvinder, viser en stor røntgenundersøgelse af over 2.000 slidgigt-patienter lavet på Brigham & Women's Hospital i Boston.

Læs også: 10 superfoods mod slidgigt

I alt 2.148 deltagere med slidgigt i knæet blev bedt om at redegøre for deres kostvaner og livsstil, hvorefter deres knæ blev røntgenfotograferet med to års mellemrum.

Læs også: 8 madråd mod det farlige mavefedt

Resultaterne viste et fald i udviklingen af slidgigt på over 30 procent for kvinder, der drak et glas mælk om dagen i forhold til kvinder, der ikke drak mælk.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.