5 madråd mod tarmkræft
En nylig undersøgelse viste at bare ved at skifte fra en typisk vestlig kost til en typisk afrikansk kost reduceredes risikoen for tarmkræft på bare to uger.
Du kan reducere risikoen for tarmkræft ved at ændre din kost.
Du kan reducere risikoen for tarmkræft ved at ændre din kost. Foto: Depositphotos


Sammenlignet med afrikansk kost er den typiske vestlige kost fattig på kostfibre, men rig på fedt og proteiner, hvilket menes at være en væsentlig årsag til tarmkræft.

Tyktarmskræft er den fjerde hyppigste kræft dødsårsag på verdensplan med mere end 600.000 dødsfald om året. Tyktarmskræft er meget mere almindelig i den vestlige verden end i Afrika og Fjernøsten. I USA rammes især afroamerikanere, hvilket tyder på, at det ikke skyldes raceforskelle.

Her er 5 undersøgelser, der har vist en reduceret risiko for tarmkræft:

Chili

Det stærke stof i chili capsaicin kan ikke bare få dig til at føle, at du brænder indvendigt, men faktisk ligefrem reducere risikoen for tarmkræft.

Det viser en ny undersøgelse fra University of California, San Diego School of Medicine, hvor forskere har konstateret at capsaicin aktiverer en receptor på celler, der forer tarmene, og dermed udløser en reaktion, der i sidste ende reducerer risikoen for kræft.

Receptoren eller ionkanalen, kaldet TRPV1, blev oprindelig opdaget i sensoriske neuroner, hvor det virker som en bremse for varme, surhed og krydrede stoffer.

Spinat

Bønner og mage andre grøntsager indeholder folat, der er et B vitamin, som beskytter dit DNA mod ødelæggelse. En undersøgelse fra Harvard University af næsten 89.000 kvinder med en familiedisposition for at få tarmkræft og som spiste tilstrækkeligt folat dagligt, viste at deres risiko var mere end 52 pct. lavere end blandt kvinder, som ikke spiste tilstrækkeligt.

Læs også: To ugers sund mad reducerer risikoen for tarmkræft

Spiser du f.eks. to kopper med bønner, ærter eller spinat og to appelsiner om dagen, er du ved at have dækket dit behov. Og husk, at det også kan betale sig at få nok folat selvom du ikke er arveligt disponeret. Flere undersøgelser viser, at det sænker din risiko med omkring 40 pct.

Løg

Løg har i adskillige undersøgelser vist sig at reducere risikoen for tarmkræft.

En italiensk-schweizisk undersøgelse af små 1.400 tarmkræftpatienters madvaner viste i 2006, at personer, der spiser mange løg, har en 56 pct. lavere risiko for tarmkræft end mennesker, som ikke bryder sig om løg.

Læs også: 14 tegn på kræft, kvinder ikke må ignorere

Også risikoen for hvidløgsspisere var 26 procent lavere end for personer, der ikke spiste hvidløg, viste undersøgelsen.

Jordnødder

I 2006 viste en befolkningsundersøgelse, der gennem 10 år havde fulgt 24.000 mænd og kvinder i Taiwan, at bare to håndfulde jordnødder eller portioner med jordnøddeprodukter reducerede risikoen for tyktarmskræft med 58 procent hos kvinder og 27 procent hos mænd.

Læs også: 8 sunde grunde til at spise jordnødder

Jordnødders høje indhold af p-coumarinsyre har i en undersøgelse fra University of Auckland, New Zealand, i 2005 vist sig at kunne påvirke mekanismer, der reducerer risikoen for tarmkræft.

Kartoffelsalat

Sushi-ris, kolde kartofler samt bælgfrugter som ærter og bønner viste sig i en undersøgelse i begyndelsen af 2013 fra University of Colorado Cancer Center at beskytte mod tarmkræft.

Det er stivelsen i planterne, der har den beskyttende effekt, men til forskel fra stivelse i andre planter, indeholder en række planter såkaldt resistent stivelse, der ikke bliver fordøjet på vej gennem tyndtarmen, men først nedbrydes i tyktarmen, når den udsættes for mikrofloraens enzymer.

Læs også: 8 madråd til at smide det farlige mavefedt

"Du er nødt til at spise det ved rumtemperatur eller lavere. Er det varmt forsvinder den resistente stivelse. Men hvis det indtages ved den rigtige temperatur, synes det at dræbe forstadier til kræftceller i tarmen," siger dr. Janine Higgins, der er forsker ved universitetets kræftcenter.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.