400 kinesere på storindkøb af minkskind
På sin aprilauktion har Kopenhagen Fur solgt for 3,3 milliarder. Kunderne er især fra Kina og Hongkong.
Gennemsnitsprisen på danske minkskind var på 447 kroner, mens gennemsnitsprisen på udenlandske minkskind nåede 334 kroner.
Gennemsnitsprisen på danske minkskind var på 447 kroner, mens gennemsnitsprisen på udenlandske minkskind nåede 334 kroner. Foto: Colourbox/free


Med næsten otte millioner minkskind er det et rekordstort udbud, som pelsfirmaet Kopenhagen Fur har præsenteret på sin auktion i april.

Den samlede omsætning på auktionens otte salgsdage rundede 3,3 milliarder kroner, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Det store udbud af minkskind blev solgt i et marked, hvor danske minkavlere igen demonstrerede bedre priser på danske skind end på udenlandske skind.

Gennemsnitsprisen på danske minkskind var på 447 kroner, mens gennemsnitsprisen på udenlandske minkskind nåede 334 kroner.

- Danske minkavlere kan levere de høje minkkvaliteter, som kunderne efterspørger og derfor er villige til at betale en markant merpris for, siger Tage Pedersen, bestyrelsesformand for Kopenhagen Fur.

Ifølge bestyrelsesformanden viser selskabet, at det på sine auktioner tiltrækker mere købekraft end de andre internationale auktioner.

- Det slår igennem på vores prisniveau, som generelt er højere, siger Tage Pedersen.

Hele kollektionen på otte millioner minkskind blev solgt på linje med Kopenhagen Furs auktion i februar.

Auktionen blev besøgt af godt 700 internationale kunder, hvoraf omkring 400 var fra Kina og Hongkong.

Det kinesiske marked er også et, som Kopenhagen Fur i en årrække har arbejdet med.

Og det er netop blevet kronet med en partnerskabsaftale med den kinesiske tøjgigant Shangtex, som med 14.000 ansatte, 52 modebrands i porteføljen, og en årlig omsætning på 50 milliarder kroner er den største spiller på det kinesiske modemarked.

Det giver nye væsentlige afsætningskanaler for dansk højkvalitetspels, lyder det fra Tage Pedersen.

- Vi har desuden på denne auktion modtaget 100 nye kunder fra Kina, som for første gang har fået visum til Danmark. Det er en markant udløber af vores målrettede aktiviteter på det kinesiske marked, siger han.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.