4 madråd, der kan redde dig fra et hjerteanfald
Op mod 9.000 danskere rammes hvert år af et hjerteanfald, men risikoen kan reduceres betydeligt med kostændringer.
Du kan afværge risikoen for hjerteanfald ved at spise sundt.
Du kan afværge risikoen for hjerteanfald ved at spise sundt. Foto: Depositphotos


Hjerteanfald er resultatet af en blodprop, der helt eller delvist aflukker en kranspulsåre, som forsyner hjertemusklen med blod.

Det mest almindelige tegn er brystsmerter, der stråler ud i armen, men andre tegn kan være åndenød, kvælningsfornemmelser og sved. Kvinder har ofte mere langstrakte og mere komplekse symptomer end mænd.

Blodpropper skyldes typisk åreforkalkning, der er et resultat af usund livsstil, som rygning, for lidt motion og usund mad.

Her er fire madråd, der kan redde dig fra et hjerteanfald.

Blåbær og jordbær

I 2013 viste en undersøgelse at tre portioner blåbær eller jordbær om ugen reducerer kvinders risiko for hjerteanfald med en tredjedel.

Blåbær og jordbær indeholder høje niveauer af flavonoider, og en specifik underklasse af flavonoider, kaldet anthocyaniner, kan hjælpe med at spile arterierne ud, modvirke åreforkalkning og andre hjertekar-problemer.

Læs også: 10 råd til at sænke blodtrykket uden medicin

Undersøgelsen fra Harvard School of Public Health er baseret på 93.600 kvinder på 25-42 år, der udfyldte spørgeskemaer om deres kost hvert fjerde år i 18 år.  Undersøgelsen viste, at de kvinder, som spiste flest blåbær og jordbær havde en 32 procents mindre risiko for hjerteanfald i forhold til kvinder, som højest spiste bær en gang om måneden.

Morgenmad

Springer du morgenmaden over har du en højere risiko for hjerteanfald og for at dø af hjertesygdom.

Forskere fra Harvard School of Public Health analyserede spørgeskemaer udfyldt af 26.902 mænd over 45 år og fulgte deres helbred fra 1992 til 2008 og konstaterede, at de der ikke spiste morgenmad havde en 27 procent højere risiko for hjerteanfald eller død pga. koronar hjertesygdom.

Læs også: 7 tips til at hurtigt at smide mavefedtet

Springer man morgenmaden over udsætter man sig for en eller flere risikofaktorer, herunder fedme, forhøjet blodtryk, højt kolesteroltal og diabetes, hvilket igen med tiden kan føre til et hjerteanfald, lyder forskernes forklaring.

Ekstra jomfru olivenolie

Middelhavsdiætens guld er olivenolie, der påvirker risikoen for hjerteanfald på mange måder.

Læs også: 7 vigtige grunde til at spise olivenolie

En spansk gennemgang af tidligere undersøgelser fra 2007 viste at olivenolie beskytter mod inflammation, det dårlige LDL-kolesterol, forhøjet blodtryk og  forringelser af blodårernes indre foring, som kan føre til åreforkalkning.

Mandler og valnødder

Adskillige undersøgelser viser at mandler og valnødder beskytter mod blodpropper ved at forbedre blodgennemstrømningen.

Læs også: 10 sunde grunde til at spise valnødder

Bl.a. viste en undersøgelse fra Penn State, Tufts University og University of Pennsylvania, at forbrug af valnøddeolie positivt påvirkede blodkarrene. Desuden bidrog hele valnødder til at det gode HDL-kolesterol  blev transporteret mere effektivt rundt i kroppen og til at fjerne overskydende kolesterol fra kroppen.

Læs også: 9 overraskende grunde til for højt blodtryk

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.