3F: Tag den med ro, chaffører!
Chauffører på lastbiler er ofte pressede og har for travlt. Men de skal for deres egen skyld lære at tage den med ro. Den opfordring kommer fra 3F Transport.
- Der er et stort pres på lastbilchaufførerne. Det får nogle til at skære hjørner af, fortæller arbejdsmiljøkonsulent i 3F Transport, Kjeld Hougaard Jensen. 
- Der er et stort pres på lastbilchaufførerne. Det får nogle til at skære hjørner af, fortæller arbejdsmiljøkonsulent i 3F Transport, Kjeld Hougaard Jensen.  Arkivfoto: Colourbox.


Chauffører på lastbiler stresser alt for ofte rundt for at nå det hele. Det giver alvorlige ulykker for eksempel, når de skal aflevere eller hente varer hos kunder. Chaufførerne bør tage den mere med ro, mener 3F Transport. 

Det går stærkt for mange lastbilchauffører, når de kommer hen til en kunde, og der skal læsses af og på. Hastværket kan være farligt. 

- Hvis man synes, man har travlt, kan man eksempelvis finde på at hoppe ned fra ladet eller fra bagklappen, før den er kørt helt ned til jorden. Eller springe ud fra førerhuset med træsko på. Så kan det gå galt, fordi man vrikker om på foden, fortæller Regine Grytnes, som er forsker ved Arbejdsmedicinsk Klinik Herning.  

I 3F Transport har arbejdsmiljøkonsulent Kjeld Hougaard Jensen indtryk af, at alt for mange chauffører har alt for travlt. Og det ofte er derfor, de kommer galt afsted. 

- Mange af chaufførerne siger til mig, at de har travlt. Men så siger jeg til dem: ’Ja, alle har travlt. Men hvor smart er det lige som chauffør at være på timeløn og så have så travlt, at man får fartbøder eller kommer galt afsted?’ siger Kjeld Hougaard Jensen og fortsætter:

- Det er da smartere som chauffør at arbejde professionelt og så lade ting tage den tid, de tager. Det forebygger ulykker.

- Måske kommer man så hjem et kvarter efter normal arbejdstid. Men så får man overbetaling i stedet for at komme hjem med en fartbøde, som man selv skal betale. 

Dårlige vaner

Ulykker kan skyldes mange andre ting end travlhed. Det pointerer Susanne Linhart, som er chefkonsulent i Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik. 

- Der er sjældent kun én årsag til ulykker. Det behøver for eksempel ikke være på grund af travlhed, at chauffører springer ud fra førerhuset. Det kan lige så vel være en dårlig vane, siger Susanne Linhart, og fortsætter:

- Eller det kan også være en dårlig vane, når en chauffør selv bærer en pakke i stedet for at bruge en sækkevogn. Når han så går der med pakken, så snubler han over kantstenen - akkurat som når vi andre går ind i ting, fordi vi går og kigger på vores mobil. 

Tager farlige chancer

Kjeld Hougaard Jensen oplever, at farlig travlhed hænger sammen med forholdene i transportbranchen. 

- Der er en voldsom konkurrence inden for transport. Vognmænd underbyder vognmænd; chauffører underbyder chauffører. Der er et stort pres på chaufførerne fra vognmænd og kørselsledere. Det får nogle til at skære hjørner af i forhold til sikkerheden, siger Kjeld Hougaard Jensen.

Forsker Regine Grytnes har indtryk af, at chaufførerne tager meget ansvar på sig. 

- Lastbilchauffører arbejder på en måde, hvor de prøver på at få tingene til at fungere. Det betyder, at de nogle gange går på kompromis med sikkerheden for lige at nå den tur til Sverige eller få kørt gods hen til en ventende kunde, siger Regine Grytnes.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.