NEMLIG.COM - HVEM BETALER PRISEN?
3F: Nemlig.com's regnemaskine er i udu
Ifølge beregninger fra fagforeningen 3F er Nemlig.com's timepris for lav til, at net-supermarkedets selvstændige vognmænd kan give chaufførerne en overenskomstmæssig løn.
Ifølge fagforeningen 3F bør en chauffør i Nemlig.com-uniform få 190 kroner i timen. De chauffører, som Avisen.dk har interviewet, får helt ned til en sort 50'er i timen.
Ifølge fagforeningen 3F bør en chauffør i Nemlig.com-uniform få 190 kroner i timen. De chauffører, som Avisen.dk har interviewet, får helt ned til en sort 50'er i timen. Scanpix


Der er noget galt med Nemlig.com's regnemaskine. I hvert fald hvis du spørger fagforeningen 3F.

"Hvis en vognmands timepris er 271 kroner plus moms (Nemlig.com's timepris, red.), og han kun får betaling i den tid, han eller hans chauffører er på ruten, så har han ikke råd til at give en overenskomstmæssig løn," siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's transportgruppe.

Fagforeningen, der har mange chauffører blandt de over 300.000 medlemmer, har regnet ud, at en uerfaren chauffør i Nemlig.com-uniform har krav på 2.162 kroner om dagen før skat ifølge den gældende overenskomst. I dagslønnen er indregnet overarbejde, pension og ferie.

Nemlig.com betaler vognmanden 1.897 kroner om dagen, hvis han eller hans chauffør er ude på to ruter i sammenlagt syv timer (se faktaboks).

Det giver et underskud på 265 kroner om dagen for vognmanden. Dermed har han heller ikke penge til at dække diesel, værkstedsregninger, forsikring og andre faste udgifter.

"Gratis i to timer"

3F's beregninger tager udgangspunkt i en typisk arbejdsdag på 12 timer for en chauffør i Nemlig.com-uniform (se faktaboks).

Nemlig.com afregner kun vognmanden for syv af de 12 timer.

Ifølge Peter, der arbejdede som Nemlig.com-chauffør indtil for få uger siden, så de fleste af hans arbejdsdage sådan ud. Varigheden på ruterne varierede alt efter, hvor meget gang der var i Nemlig.com-butikken.

"På en 12 timers arbejdsdag arbejdede jeg typisk gratis i to timer og stod standby i tre timer uden løn. Det er kunderne, der bestemmer arbejdstiden, så jeg kunne ikke have et andet job mellem ruterne. Det var dybt frustrerende," siger han.

Peter er et opdigtet navn. Hans identitet af kendt af Avisen.dk's redaktion.

Nok til at fylde tanken?

Peter var ikke ansat af Nemlig.com, selvom der stod Nemlig.com på hans uniform. Han arbejdede for en af de selvstændige vognmænd, som net-supermarkedet havde hyret til at bringe dagligvarer ud.

De selvstændige vognmænd får kun betaling i den tid, deres bil er på ruten med kunder. I tiden mellem to ruter er Nemlig.com's pengekasse lukket i. Det samme gælder, når bilen læsses og aflæsses. Trafikkø og andre forsinkelser er på vognmandens regning.

Ifølge Nemlig.com er tiden mellem to ruter vognmændenes fritid.

3F mener, at chaufførerne har krav på løn så længe de skal stå til rådighed.

Fagforeningen har regnet ud, at en uerfaren chauffør har krav på 1.672 kroner om dagen før skat, hvis tidsrummet mellem to ruter ikke regnes med.

Det giver vognmanden 225 kroner om dagen, der skal dække den løn, som vognmanden trækker ud af firmaet til sig selv og de faste udgifter. Det er udgifter som bil, diesel, vedligehold og forsikring.

Og det er ganske enkelt urealistisk til så lavt et beløb, lyder det fra 3F, der mener, at Nemlig.com's timepris er med til at dumpe lønnen i transportbranchen. Nemlig.com afviser kritikken.

Egne beregninger

Stefan Plenge, der er administrerende direktør i Nemlig.com, er meget uenig i 3F's regnestykke. Han fastholder, at Nemlig.com's underleverandører har råd til at lønne deres chauffører ordentligt.

"I beregningerne bag vores timepris har vi afsat et beløb til chaufførerne, der er over mindstelønnen. Det, synes jeg, er fint."

Så det er dit klare indtryk, at chaufførerne aflønnes med en løn, der er over niveauet i overenskomsten?

"Det er, hvad vi klart og tydeligt har kommunikeret til vores underleverandører."

Nemlig.com vil inden for få måneder kræve, at vognmændene skriver under på, at de vil give deres chauffører en mindsteløn. Størrelsen på mindstelønnen vil Nemlig.com ikke oplyse.

 

3F's beregninger:

 

Eksempel 1 (11,4 time arbejde og 0,6 time pause)

Løn 11,4 time à timepris på 168,34 kroner inklusiv tillæg 1.919,08 kroner

1.-3. times overarbejde til 34,66 kroner x 28,55% (tillæg) 133,68 kroner

4. times overarbejde til 85,11 kroner x 28,55% (tillæg) 109,41 kroner

Dagsløn 2.162,17 kroner

Det svarer til 189,66 kroner i timen i gennemsnit (2.162,17 kroner / 11,4 time)

 

Eksempel 2 (9,4 time arbejde og 0,6 time pause)

Løn 9,4 time à timepris på 168,34 kroner inklusiv tillæg 1.582,40 kroner

1.-2. times overarbejde til 34,66 kroner x 28,55% (tillæg) 89,12 kroner

Dagsløn 1.671,52 kroner

Det svarer til 177,82 kroner i timen i gennemsnit (1.671,52 / 9,4 time)

En typisk arbejdsdag

 

07.00-08.00 Pakning af bil og transport til første kunde (ingen løn)

 

08.00-10.00 Morgenrute (løn)

 

10.00-? Transport fra sidste kunde til Nemlig.com's lager (ingen løn)

 

10.00-13.00 Standby ifølge chauffører og 3F - fritid ifølge Nemlig.com (ingen løn)

 

13.00-14.00 Pakning af bil og transport til første kunde (ingen løn)

 

14.00-19.00 Aftenrute (løn)

 

19.00-? Transport fra sidste kunde til Nemlig.com's lager (ingen løn)

 

Kilde: Chauffør, der har kørt dagligvarer ud for Nemlig.com i otte måneder

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.