34.000 udsat for id-tyveri på nettet i fjor
Identitetstyveri er ikke så stort et problem, som medierne giver indtryk af, mener Det Kriminalpræventive Råd.
Ifølge undersøgelsen har cirka 150.000 danskere mellem 16 til 74 år været udsat for it-kriminalitet generelt det seneste år.
Ifølge undersøgelsen har cirka 150.000 danskere mellem 16 til 74 år været udsat for it-kriminalitet generelt det seneste år. Foto: Colourbox/free


Sidste år blev cirka 34.000 danskere mellem 16 og 74 år udsat for identitetstyverier på nettet. Det var for eksempel lån optaget i deres navn eller køb på nettet, som de ikke selv havde foretaget.

Det er resultatet af en ny undersøgelse om it-kriminalitet for 2014, som er foretaget af kriminolog på Københavns Universitet Peter Kruize for Det Kriminalpræventive Råd, DKR.

Tallene, som er nogenlunde de samme som året før, viser ifølge DKR, at problemet med identitetstyveri ikke er så stort, "som man får indtryk af i medierne".

- Risikoen for at få misbrugt sin identitet er lille, når man sammenligner med tyveri i den fysiske verden.

- Men vi skal ikke glemme, at det stadig handler om cirka 34.000 danskere, der oplever det som meget grænseoverskridende, siger formand for DKR Linda Nielsen i en pressemeddelelse.

Ifølge Digitaliseringsstyrelsen kan identitetstyveri både omfatte, at man får fat i andres oplysninger og misbruger dem til for eksempel at optage lån, købe ting eller udføre chikane.

De personlige oplysninger kan for eksempel være cpr-nummer, adgangskoder, sundhedsoplysninger eller andre følsomme persondata.

Undersøgelsen dækker ud over identitetstyveri også bedrageri, afpresning og chikane på internettet.

Ifølge undersøgelsen har cirka 150.000 danskere mellem 16 til 74 år været udsat for it-kriminalitet generelt det seneste år.

Til sammenligning blev cirka 450.000 danskere i samme aldersgruppe i 2013 udsat for tyveri i den fysiske verden.

Ifølge DKR kan man gøre meget for at undgå at blive udsat for kriminalitet på nettet.

- Når vi færdes digitalt, er det vigtigt, at vi er tilbageholdende med at udlevere personlige oplysninger, ser os godt for på e-handelssider og kun handler på sider, vi har tillid til. I det hele taget skal vi bruge vores sunde fornuft, siger Linda Nielsen.

Undersøgelsen er baseret på svar fra 6130 personer.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.