2000 S-tog aflyst efter kabeltyverier i fjor
2000 S-tog blev sidste år aflyst på grund af kabeltyverier. DSB er stærkt frustreret over problemet.
Medarbejdere fra Banedanmark arbejder med at udbedre skaderne efter endnu et kabeltyveri ved Åmarken Station, onsdag morgen i Hvidovre. Endnu engang har tyve været på spil og stjålet kabler på Køge Bugt Banen. Det kommer ifølge Banedanmark til at skabe problemer for trafikken store dele af onsdag, hvor der ikke vil køre S-tog mellem Hundige og Dybbølsbro på grund af kabeltyveriet, der er sket ved Åmarken.
Medarbejdere fra Banedanmark arbejder med at udbedre skaderne efter endnu et kabeltyveri ved Åmarken Station, onsdag morgen i Hvidovre. Endnu engang har tyve været på spil og stjålet kabler på Køge Bugt Banen. Det kommer ifølge Banedanmark til at skabe problemer for trafikken store dele af onsdag, hvor der ikke vil køre S-tog mellem Hundige og Dybbølsbro på grund af kabeltyveriet, der er sket ved Åmarken. Foto: JENS DRESLING/POLFOTO


43 gange slog tyve til mod kobberkabler på en S-togstrækning sidste år, så DSB efterfølgende måtte aflyse tog. Samlet blev 2000 tog aflyst i 2014.

Den værste dag var 21. maj, hvor DSB måtte aflyse 500 tog, og op mod 7000 tog blev forsinket med mere end to og et halvt minut.

- Vi er stærkt frustreret på vegne af vores kunder, fordi tyverierne påvirker vores produkt, selvom vi ikke kan gøre noget ved det, siger trafikinformationschef i DSB, Tony Bispeskov, til Ritzau.

Mange tyverier sker om natten, hvor DSB kan dirigere de få tog, som kører, over på andre skinner. 25 gange ud af de 43 tyverier med aflyste tog til følge blev mere end 10 tog aflyst. De 25 hændelser står for de 1800 af 2000 aflyste tog.

- Det er en pest for vores passagerer, som bliver forsinket. Det har jo også en stor konsekvens for vores samfund, fordi så mange bliver forsinket, siger Tony Bispeskov.

Onsdag har DSB også haft problemer med S-togtrafikken, da ukendte gerningsmænd stjal kabler på Køge Bugt Banen. Der kørte ikke S-tog mellem Hundige og Dybbølsbro på grund af kabeltyveriet, der skete ved Åmarken.

Der blev i stedet indsat busser på strækningen, og DSB anslår, at det alene onsdag har kostet dem 500.000 kroner i ekstra udgifter.

Yderligere to gange inden for den seneste uge har tyve været på spil på Køge Bugt Banen. Det ene kabeltyveri skete fredag - det andet søndag, og sammenlagt har DSB brugt en million kroner på togbusser i år.

- Vi håber, at myndigheder, der står for at efterforske det her, får det bremset, da vi frygter, at man kigger sig om efter alternativer, når den normale transportform bliver ustabil, siger Tony Bispeskov.

Problemet med kabeltyve findes stort set kun på hovedstadsområdets S-tog, da kablerne her ligger frit fremme og på en måde, så tyvene kan slå til. Lige netop på S-toglinjen gør det ekstra ondt, da der hver dag er omkring 350.000 rejsende i S-tog.

Kabeltyverier fra S-tog-linjer er et stigende problem. I 2012 var der i alt 52 tyverier af kobberkabler på S-toglinjer. Året efter var tallet 152, og sidste år steg antallet til 173, viser tal fra Banedanmark ifølge DR.

Tallet fra Banedanmark er forskelligt fra DSB's tal, da DSB kun registrerer hændelser, hvor der er aflyste tog til følge.

Tyvene går typisk efter at få fingre i kobberkabler. Banedanmark oplyser, at man løbende udskifter kabler af kobber til kabler af aluminium, som ikke har en nævneværdig værdi for tyvene.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.